Suchoj Superjet 100

SUCHOJ SUPERJET 100

(Суперджет (SSJ-100))



uploaded_img/super1.JPG

Rozpoczęta od niedawna komunikacja Moskwy z Krakowem jest realizowana nowiutkimi Suchojami, będącymi na wyposażeniu rosyjskiego Aerofłotu.
Po latach przerwy, przemysł lotniczy wschodniego sąsiada ożył i wypuścił w Świat produkt fabryki z Konsomolska nad Amurem położonej ledwie 250 km od brzegów Pacyfiku.
Produkcja tego samolotu ma odrodzić cywilny przemysł lotniczy Rosji. Oprócz strategicznych partnerów (Boeing, Alenia) w programie uczestniczy ponad dwudziestu dostawców wyposażenia z Zachodu!

uploaded_img/super2.JPG

Obecnie(marzec 2013r) lata 25 egzemplarzy. Aerofłot posiada 10 sztuk, a następne są w produkcji. W 2012 roku wyprodukowano 12 sztuk. Niestety jeden uległ katastrofie w Indonezji. Obecnie zamówiono ponad 70 samolotów, a na linii produkcyjnej znajduje się dziewięć maszyn w różnym stopniu zaawansowania produkcji.


uploaded_img/super21.JPG

Podchodzący do lądowania:
Suchoj Superjet 100-95 rejstr. RA-89002

Początek eksploatacji w sierpniu 2011 roku, nazwany Dymitr Jezierski, pojemność 12 miejsc biznes plus 75 miejsc w klasie ekonomicznej, nalot 2555,4 godzin , 1388 rejsów, średnia długotrwałość lotu 1.5 godz.(dane Aerofłot z dnia 30.03.2013)

uploaded_img/super22.JPG

Samolot jest bardzo nowoczesny, posiada sterowanie cyfrowe przy pomocy joysticków( jak w Airbusach). Awionika opracowana przez firmę Thales. "Szklana" kabina ma pięć(w wersji wypasionej siedem) wyświetlaczy ciekłokrystalicznych 5x8 cali.

uploaded_img/super3.JPG

Prędkość przelotowa to 0,78 macha , pułap do 12100 m, zasięg 3000 km, masa startowa ponad 45 ton.

uploaded_img/super4.JPG

Po Rosji przetoczyła się fala krytyki tego samolotu,jednym z powodów były za nisko umieszczone silniki, które będą działały na rosyjskich kiepskich lotniskach jak wielkie odkurzacze. Oczywiście mijało się to z prawdą, choć silniki przy masie startowej samolotu są oddalone od podłoża o 46 cm(tyle samo co w B737NG)

uploaded_img/super41.JPG

Na zdjęciu widoczne jest to co w samolocie najbardziej mi się podoba czyli oszklenie kabiny pilotów podobno ze sterowanym komputerowo podgrzewanymi szybami.

uploaded_img/super42.JPG

Silniki są dziełem francuskiej SNECMA i rosyjskiego SATURN
Ciąg silnika ponad 7,8 Tony. Zużycie paliwa obu silników podczas lotu wynosi ok. 1,75 tony na godzinę. Cyfrowe sterowanie silnikami jest produkcji Hispano-Suiza.

uploaded_img/super43.JPG

Podwozie dostarcza Messier-Dowty, a hamulce i koła Goodrich.

uploaded_img/super5.JPG

Superjet jest konstrukcyjnie ciekawy, ładny , a przy tym Aerofłot zadbał o atrakcyjne malowanie samolotów. Choć pasażerowie narzekają trochę na hałas panujący w kabinie i trzaski plastików to przestronność kabiny i duża przestrzeń na bagaż podręczny sprawiają miłe wrażenie. Istotna jest też cena samolotu, niższa niż u konkurentów o 20% i małe zużycie paliwa. Życzę Suchojowi powodzenia w zdobywaniu rynków dla tego pięknego samolotu.