Łososina 2013

Festyn lotniczy - Łososina 2013

18 sierpień 2013 r.




uploaded_img/los1.JPG

Jak zwykle w Łososinie dopisała pogoda!
Ładne tło gór, mnogość samolotów, dobre oświetlenie słoneczne, krótko przystrzyżona trawa to istotne walory lotniska Aeroklubu podhalańskiego. A to co działo się między godziną 15.00 a 17.00 prezentuję na zdjęciach poniżej.

uploaded_img/los11.JPG

Flagowy krążownik aeroklubu , niedawno wymalowany AN-2.

uploaded_img/los2.JPG

Tradycyjny już początek.

uploaded_img/los21.JPGuploaded_img/los3.JPG

Piper Cub SP-AFY to samolot pochodzący z amerykańskiego demobilu. Maszyna ma ciekawą historię , a w latach 50 - tych na chwilę zamieniła się w wodnosamolot i wodowała na Wiśle!

uploaded_img/los31.JPGuploaded_img/los4.JPG

Formacja AT-3 na ziemi i w powietrzu. Bardzo udany samolocik polskiej konstrukcji produkowany w Polsce od 2002 roku. Napęd silnikiem Rotax o mocy 100 KM.

uploaded_img/los41.JPG
uploaded_img/los5.JPG

Akrobacyjny Zlin Z50LS wyposażony w zachodni silnik o mocy 300 KM

uploaded_img/los51.JPG

Hit pokazów czyli nowiutka Agusta GrandNew własność producenta bram garażowych z Wielogłowy. Pilot śmigłowca(niestety nie znam nazwiska) dał świetny i bardzo dynamiczny pokaz godny międzynarodowych pokazów lotniczych!

uploaded_img/los52.JPG

Najmniejszy statek powietrzny w Łososinie - Hummel Bird ważący troszkę ponad 100 kg i napędzany silnikiem boxer o mocy do 45 KM. Prawdziwa pchła nieba!

uploaded_img/los6.JPG

Wojskowy śmigłowiec z Balic Mi-2

Przywiózł komentatora pokazu radomskich "Orlików"

uploaded_img/los61.JPGuploaded_img/los7.JPG

Konstrukcja Pana Edwarda Margańskiego EM-11 Orka . Śliczna, szybka(maks. 360 km/h) i dalekodystansowa(1700 km). Akurat ten samolot w wersji ze stałym podwoziem powstał 10 lat temu.

uploaded_img/los71.JPGuploaded_img/los72.JPG

Dwie akrobacyjne Extry można porównać sylwetki dwu i jednomiejscowej wersji.

uploaded_img/los73.JPG

Jak-18 Muzeum Lotnictwa w Krakowie

uploaded_img/los74.JPG

Replika RWD-5R

Cytując Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego:
Zrekonstruowany RWD zewnętrznie nie różni się od pierwowzoru,dodano mu jedynie kółko ogonowe zamiast płozy,co było niezbędne ze względu na dzisiejszą konieczność korzystania z betonowych pasów startowych.Jest też nieco cięższy,elementy nośne musiały być wzmocnione;obecne wymagania techniczne są bardziej rygorystyczne niż w roku 1930.Nie wpłynęło to na osiągi samolotu,które są porównywalne do pierwowzoru.Samolot oznaczony jako RWD–5R(R =replika)otrzymał znaki rejestracyjne SP–LOT i pomalowany jest w błękitno-srebrne barwy PLL „LOT”, bo w latach 1933–36 jeden RWD–5 był użytkowany przez tę firmę, ponadto i same Polskie Linie Lotnicze i ich pracownicy złożyli się wyjątkowo hojnie na fundusz odbudowy RWD.

uploaded_img/los75.JPGuploaded_img/los8.JPG

Następna gwiazda pokazów czyli Sbach a za sterami Mistrz Artur Kielak, na co dzień pilot linii Ryanair.

uploaded_img/los81.JPGuploaded_img/los82.JPG

W kabinie zwraca uwagę duży wyświetlacz ciekłokrystaliczny przed pilotem. Samolot wykonany jest z włókien węglowych i producent zapewnia że, do prędkości 405 km/h w żaden sposób nie można go w wyniku akrobacji złamać.

uploaded_img/los83.JPG

Po pokazie widoczna podniesiona osłona kabiny z którą wędrują razem do góry instrumenty pokładowe co powoduje łatwiejsze wsiadanie do środka. Oparcie fotela pochylone do tyłu o 30 stopni jak w F-16.Podwozie mocowane bezpośrednio do łoża silnika.

uploaded_img/los9.JPG

I wreszcie po 17.00 przyleciały !

Zespół akrobacyjny "Orlik" z Radomia.

uploaded_img/los91.JPG

Aktualny skład zespołu (2013)

kpt. pil. Dariusz Stachurski - lider zespołu
kpt. pil. Krzysztof Kidacki - lewe skrzydło
por. pil. Michał Czerwiec - lewe skrzydło
kpt. pil. Robert Osys - prawe skrzydło
por. pil. Michal Anielak - prawe skrzydło
kpt. pil. Dariusz Stańczyk - solista
mjr. Zbigniew Kosterna - prawy skrzydłowy
por. pil. Bartosz Niegrzybowski - prawy zamykający
por. pil. Robert Paciorek - lewy zamykający
por. pil. Sebastian Kwiecie- pilot zapasowy
kpt. pil. Adam Ginalski - komentator

uploaded_img/los92.JPG

Samoloty to turbośmigłowe szkolno - treningowe PZL-130TC Orlik według mnie bardzo ładna polska konstrukcja o wiele piękniejsza niż popularny szwajcarski Pilatus.

uploaded_img/los93.JPGuploaded_img/los94.JPG

Kolejny festyn w Łososinie za nami. Bardzo udany. Program pokazów spójny , bez przerw, z wieloma ciekawymi momentami. Jednym słowem udana impreza na którą zapraszam, oczywiście w imieniu organizatorów.

uploaded_img/los95.JPG