MiG-29 M2 w Sliacu 2012

MiG-29M2
izd. 9-67

uploaded_img/mrca1.JPG

Miłą niespodzianką słowackich pokazów lotniczych SIAF 2012 była prezentacja nowiutkiego samolotu MiG-29M2. Maszyna to prawdopodobnie egzemplarz zamówiony przez Syrię, lecz z powodu embarga na dostawy do Syrii nie dostarczony. Zastanawiające jest jak ten samolot porusza się w międzynarodowej przestrzeni powietrznej bez rejestracji! Jest bowiem prawdopodobnie własnością producenta , który na gwałt szuka klienta na zamówioną przez Syrię eskadrę migów. Samolot widziano na pokazach w Kazachstanie, Słowacji i Serbii.

uploaded_img/mrca2.JPG

Najważniejsze, co rzuca się w oczy to, że NOWY MiG NIE DYMI!.
Samolot posiada nowe silniki RD-33MK ze zmodernizowanymi komorami spalania, powiększonym ciągiem (z dopalaczem to 9000 KG)i elektronicznym sterowaniem.
Proszę porównać ze zdjęciem poniżej. Na obu fotografiach mamy silniki na pełnym ciągu (bez dopalania)przed startem. Słowacki MiG-29AS(zdjęcie poniżej) prezentuje charakterystyczne dla tego samolotu dymienie. Stąd na zachodzie migacze nazywane są "SMOKER"


uploaded_img/mrca21.JPGuploaded_img/mrca3.JPG

Egzemplarz nie posiada tak charakterystycznej dla tej wersji końcówki do pobierania paliwa w powietrzu. Syria nie posiada floty powietrznych tankowców dlatego nie potrzebuje tego wyposażenia.

uploaded_img/mrca31.JPG

Pokaz samolotu nie powalił na kolana widzów. Pilot zaprezentował krótki występ, bardzo zachowawczy, nie pokazujący pełnych możliwości samolotu.

uploaded_img/mrca32.JPGuploaded_img/mrca4.JPG

Konstrukcja płatowca jest bardzo zmieniona w porównaniu do szkolno- bojowej wersji MiG-29UB prezentowanej tutaj na dolnym zdjęciu(Polski "migacz" sfotografowany w Radomiu). Przede wszystkim jest to samolot bojowy, z nowoczesnym radarem Żuk-ME(samolot na poniższym zdjęciu nie posiada radaru),powiększonym kadłubem wewnątrz którego wygospodarowano miejsce dla 4,8 t paliwa, czyli około 38% więcej niż w MiG-29.

uploaded_img/mrca41.JPGuploaded_img/mrca5.JPG

I znów dwa zdjęcia(dolne malborskiego MiG-a) pokazujące różnice konstrukcji płatowca.
Całkowicie zrezygnowano z górnych, skrzydłowych wlotów powietrza do silnika i płyt zasłaniających główny wlot powietrza podczas startu, lądowania i kołowania(V poniżej 200 km/h)
Umożliwiały one start samolotu z lotniska o kiepskiej jakości podłoża lub trawiastego!


uploaded_img/mrca51.JPGuploaded_img/mrca6.JPG

Następne porównanie tym razem ze słowackimi MiG-ami(poniżej). Samolot został zbudowany na bazie wersji lotniskowcowej KUB (Korabielnyj, Ucziebno- bojowyj)i co prawda nie posiada haka do lądowania ale skrzydła są radykalnie zmienione celem polepszenia warunków startu i lądowania.Proszę zwrócić uwagę na ogromne klapy skrzydłowe wypuszczone do lądowania i porównać ze zdjęciem poniżej.

uploaded_img/mrca61.JPGuploaded_img/mrca7.jpg

Na tym archiwalnym zdjęciu, które zrobiłem radzieckim analogowym Zenitem, mamy wypasionego MiG-29M2, który gościł w Radomiu w 2003 roku. Samolot ten był pilotowany przez oblatywaczy i latał CUDOWNIE!
Były pokazane figury arcy wysokiego pilotażu, czyli słynna KOBRA i DZWON.

uploaded_img/mrca8.JPG
Jeden z najpopularniejszych myśliwców świata MiG-29 nadal wzbudza emocje!
Jest to samolot który chcą na pokazach zobaczyć wszyscy. Idąca we właściwym kierunku modernizacja powoduje, że samolot mimo 30-letniej produkcji jest nadal groźny, a Polska,największy użytkownik MiG-ów w Europie, mimo posiadania nowych wielozadaniowych F-16 zdecydowała się na modernizację i wykorzystanie samolotów do 2028 roku.
Dlatego w tym miejscu należy pogratulować radzieckim konstruktorom pod kierownictwem Rostisława Bielakowa za to, że skonstruowali tak piękny samolot i ponadczasowy samolot.