Lisunow Li-2

Lisunow Li-2

rejestr. HA-LIX

Rok produkcji: 1949

uploaded_img/li1.JPG

Węgierski latający oldtimer, eksponowany w muzeum Szolnok, ponownie przywrócony do stanu lotnego przez fundację Gold Timer w 2001 roku i od tego czasu prezentujący się na wielu pokazach lotniczych. Do 2008 roku w malowaniu SUNFLOWER następnie przemalowany w historyczne barwy węgierskiej linii MALEV

uploaded_img/li2.JPG

Maszyna gotowa do startu na lotnisku Sliać (Słowacja)
Zakup licencji w 1936 roku pozwolił sowieckiej Rosji poznać nowoczesną technologię produkcji samolotów , silników i śmigieł przestawialnych w locie. Samolot nazwano na cześć głównego inżyniera projektu Lisunowa.

uploaded_img/li3.JPG

Karman Todor, taką nazwę nosi samolot, był słynnym węgierskim uczonym aerodynamikiem m.in. konstruktorem amerykańskiego rekordowego X-1

uploaded_img/li31.JPGuploaded_img/li4.JPG

Start i lądowanie na lotnisku Slavnica(Słowacja)

uploaded_img/li41.JPG

W latach 1938-1953 wyprodukowano w ZSRR ponad 4600 samolotów.

uploaded_img/li5.JPG

Kabina ładunkowa o długości 9 metrów pozwalała na transport do 25 pasażerów lub 3000 kg ładunku na odległość do 2400 km.

uploaded_img/li6.JPG

"Lidka" w polskim lotnictwie była samolotem lubianym. Wojsko Polskie posiadało około 17 egzemplarzy, a PLL LOT ponad trzydzieści. Ostatni egzemplarz został spisany ze stanu w 1974 roku.

uploaded_img/li61.JPGuploaded_img/li62.JPG

W 2008 roku "SUNFLOWER" lądował na podkrakowskim Pobiedniku Wlk.

uploaded_img/li63.JPG

Na lotnisku trawiastym zwraca uwagę wzmocnione w porównaniu do pierwowzoru podwozie z kołami o średnicy 1200 mm. Ładny gest węgierskiej załogi.

uploaded_img/li64.JPG

Tak wyglądała osłona silnika Asz- 62 po locie z Budapesztu na lotnisko Aeroklubu Krakowskiego.

uploaded_img/li65.JPG

Wzbudza podziw nitowanie poszycia kadłuba, jak na standarty sowieckie bardzo precyzyjne!

uploaded_img/li7.JPG

Kabina pilotów Li-2 . Tym razem to egzemplarz muzealny z Bańskiej - bystrzycy (Słowacja)