50 Lot południowo-zachodniej Polski

50 Jubileuszowy Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki
Kraków 2012



uploaded_img/pob1.JPG

W dniach 5-8 lipca 2012 roku na lotnisku w podkrakowskim Pobiedniku Wielkim odbyły się zawody w konkurencji latanie nawigacyjne połączone z próbą na celność lądowania. Lotnisko Aeroklubu Krakowskiego w końcu ożyło.

uploaded_img/pob12.JPG

Przyleciało 14 samolotów z których większość stanowiły leciwe, ale kultowe Cessny rywalizujące z nowoczesnymi polskimi 3Xtrim

uploaded_img/pob13.JPGuploaded_img/pob2.JPG
Cessna 152

Prędkość maksymalna 205 km/h, minimalna 65 km/h, silnik boxer 4-cyl. o mocy 110 KM, masa startowa 757 kg, pojemność zbiorników paliwa 98,4 litra, zużycie paliwa ok. 25 litrów na godzinę lotu.

uploaded_img/pob21.JPG

Po kabinie poznajemy, że jest to samolot typowo amerykański konstruowany w połowie XX wieku, zwracają uwagę wolanty jak z liniowca pasażerskiego , cięgła sterowania gazem i składem mieszanki gaźnika(czerwona gałka). Maszyna idealna do szkolenia wyprodukowana w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy!

uploaded_img/pob3.JPG

3Xtrim
Nowoczesny lekki , wyprodukowany w Bielsku samolot o laminatowej konstrukcji wzmocnionej kevlarową siatką bezpieczeństwa.
Prędkość maksymalna 185 km/h, minimalna 67 km/h, silnik Rotax boxer o mocy 100 KM, masa startowa 550 kg, pojemność zbiornika 70 litrów, zużycie paliwa 17 l/h, zasięg 650 km.

uploaded_img/pob31.JPG

W kabinie widzimy fotografie ze znakami charakterystycznymi , które należy znaleźć na trasie przelotu nawigacyjnego i zaznaczyć ich położenie na mapie zawodniczej.

uploaded_img/pob4.JPG

Piloci...

uploaded_img/pob41.JPG

...i Panie pilotki przygotowują się do konkurencji.

uploaded_img/pob5.JPGuploaded_img/pob51.JPGuploaded_img/pob52.JPG

Maszyny startują w pewnych odstępach czasowych , wykonują typowy krąg nadlotniskowy i lądują w wyznaczonym miejscu wyposażonym w urządzenia pomiarowe.

uploaded_img/pob53.JPGuploaded_img/pob6.JPG

Próba lądowań

Celem tej próby jest ocena umiejętności pilota w zakresie dokładnego przyziemienia samolotu w wyznaczonym obszarze. Obszar ten to prostokąt o szerokości 12 metrów i długości 72 metrów. W tym prostokącie oznakowana jest linia centralna – tzw. Linia zerowa. Każde przyziemienie przed linią zerową daje zawodnikowi punkty karne, trzykrotnie wyższe niż za przyziemienie za linią zerową. Ocena dokładności lądowań jest wspomagana przez system urządzenia elektronicznego mierzącego każde lądowanie z dokładnością do 1 metra. Sędziowie wychwytują wszelkie nieprawidłowości występujące przy lądowaniach np.; lądowanie na zahamowanych kołach, przyziemienie na jedno koło, lądowanie na trzy punkty, odbicia samolotu po przyziemieniu.

Opis próby sporządzony przez Oficjalny Portal Internetowy Polskiej Kadry Narodowej w Sporcie Samolotowym - Polish Flying Team.

uploaded_img/pob61.JPGuploaded_img/pob62.JPG

Krótki film mojego autorstwa, obrazujący skalę trudności konkurencji.

uploaded_img/pob63.JPGuploaded_img/pob64.JPGuploaded_img/pob65.JPGuploaded_img/pob66.JPGuploaded_img/pob68.JPGuploaded_img/pob69.JPG

Konkurencję lądowań wygrał Marcin Skalik z Częstochowy, który niemal bezbłędnie lądował 4 razy! Uzyskał tylko 5 punktów karnych. Tuż za zwycięzcą uplasował się Jarosław Sysio z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego, tylko 5 punktów straty do poprzednika. Michał Wieczorek pilot Aeroklubu Krakowskiego zajął trzecią lokatę z 15 punktami karnymi.

uploaded_img/pob7.JPG

Wycinek mapy do konkurencji nawigacyjnej.

uploaded_img/pob8.JPG

Konkurencja precyzyjnych lądowań jest bardzo widowiskowa, niestety oglądała ją garstka kibiców. Nie jestem w stanie zrozumieć postępowania Aeroklubu Polskiego, który nie jest w stanie zorganizować tego typu imprezy właściwie, czyli z reklamą, nagłośnieniem, komentatorem, kamerkami na pokładzie samolotów i choćby maleńkim telebimem. Dopisali by wówczas kibice i sponsorzy przekazując pieniądze na ten niesamowicie kosztowny, piękny sport.