Ostrawa 2011 Dni NATO

DNI NATO Ostrawa 2011

Jak co roku we wrześniu, przy pięknej słonecznej pogodzie odbyła się największa w tej części Europy impreza militarna z darmowym wstępem. W sobotę 24 września jak podawali organizatorzy imprezę odwiedziło ok. 145 tysięcy widzów i jak co roku aby nie stać w wielokilometrowych korkach należało być na miejscu około ósmej rano. uploaded_img/os1.JPGNa stojance dominowały pod względem wielkośći samoloty USA:B-52H, tankowiec KC-135 i super Herkules C-130J
uploaded_img/os11.JPGuploaded_img/os2.JPGPięknie prezentowały się izraelskie F-15D Baz wyposażone w makiety uzbrojenia, przez to bardziej groźne.
uploaded_img/os21.JPGSamolot wczesnego ostrzegania Saab S-100 Argus, wyposażony w doplerowski radar umieszczony nad kadłubem. Szwecja z powodu lisingu grippenów jest ważnym partnerem militarnym Czechów, lising grippenów wkrótce się kończy dlatego na dniach Nato Szwedzi byli bardzo widoczni.
uploaded_img/os22.JPGF-16 w barwach norweskiego lotnictwa
uploaded_img/os23.JPGEurofighter Typhoon
W przeciwieństwie do Radomia , tajfunów w Ostrawie było dużo.uploaded_img/os3.JPGNiestety latał tylko austriacki, mało i nieciekawie, po czym wrócił na macierzyste lotnisko w Austrii.uploaded_img/os31.JPGuploaded_img/os32.JPGPokaz przechwycenia pasażerskiego B737 przez parę czeskich grippenów.
uploaded_img/os4.JPGStartuje do pokazu czeski L-159ALCA samolot jednomiejscowy, bardzo zaawansowana przeróbka szkolnego L-39 zrealizowana wspólnie z amerykanami celem której było stworzenie samolotu bojowego. uploaded_img/os41.JPGuploaded_img/os42.JPGuploaded_img/os43.JPGuploaded_img/os5.JPGŁotewska grupa akrobacyjna Baltic Bees latająca na czeskich L-39c Albatrosach.Pszczoły są młodą grupą, powstałą w 2008 roku. Ładne malowanie, niezłe smugi , podobały się zgromadzonej publiczności.Grupa miała w tym roku "przygodę" na moskiewskim MAKS 2011, jedna ze pszczół twardo lądowała na lotnisku.uploaded_img/os51.JPGuploaded_img/os52.JPGuploaded_img/os53.JPGKrakowska CASA C-295, niestety tylko wystartowała.uploaded_img/os54.JPGuploaded_img/os6.JPGStartuje czeski Jas-39 Gripenuploaded_img/os61.JPGuploaded_img/os62.JPGuploaded_img/os63.JPGuploaded_img/os64.JPGuploaded_img/os65.JPGCzeski Mi-24V.
Ten widoczny na zdjęciach szturmowy helikopter w przeciwieństwie do polskich wiecznie remontowanych "staruszków", jest prawie nowy.Czesi w ramach kompensacji długów pochodzących jeszcze za czasów komunistycznych zakupili od Rosjan w 2005 roku te i inne helikoptery, odmładzając park dobrze znanych i lubianych maszyn. uploaded_img/os66.JPGuploaded_img/os67.JPGPrzyleciała też delegacja szwedzkich sił powietrznych.uploaded_img/os7.JPGTurecka grupa Turkish Stars latająca na zmodyfikowanych amerykańskich F-5
Samolot jest naddźwiękowy, dwusilnikowy z dopalaczami, co przy pięknej linii kadłuba sprawia że grupa prezentuje się efektownie,samoloty latają dynamicznie, szybko i głośno.uploaded_img/os71.JPGuploaded_img/os72.JPGuploaded_img/os73.JPGuploaded_img/os74.JPGuploaded_img/os75.JPG Brytyjski Beechcraft King Air latał elegancko i ładnie.uploaded_img/os76.JPGuploaded_img/os8.JPGSłowacki Mig-29AS z bazy Sliac położonej przy drodze Bańska Bystrzyca-Żylina na Słowacji. Za sterami sam dowódca eskadry ppłk. Marian Bukovsky. Samolot zmodernizowany przez Rosjan został dostosowany do wymagań NATO i atrakcyjnie pomalowany,latał nisko, głośno i dynamicznie. uploaded_img/os81.JPGuploaded_img/os82.JPGuploaded_img/os83.JPGCiekawostka, namalowana od spodu kadłuba kabina powoduje w walce manewrowej dezinformację co do prawdziwego położenia samolotu. uploaded_img/os84.JPGuploaded_img/os85.JPGuploaded_img/os86.JPGAustriacki S-70 Black Hawk wyglądał tak w powietrzu jakby wykonywał szkolny lot. Najsłabszy pokaz w Ostrawie!!uploaded_img/os87.JPGuploaded_img/os88.JPGPrzeciwieństwem dla niego był czeski Mi-171SZ W otwartych drzwiach kabiny ładunkowej widać było operatora uzbrojenia pokładowego, co przy gwałtownych manewrach tej ponad dziesięciotonowej maszyny wyglądało makabrycznie.uploaded_img/os89.JPGuploaded_img/os891.JPGuploaded_img/os9.JPGStartuje F-16
Narodowy holenderski zespół pokazowy wystawia jeden efektownie pomalowany F-16. Samolot pilotuje kapitan Tobias "Hitec" Schutte mający nalot ponad 1100 godz. na F-16 uploaded_img/os91.JPGuploaded_img/os92.JPGuploaded_img/os93.JPGuploaded_img/os94.JPGuploaded_img/os95.JPGuploaded_img/os96.JPGŚpiący tygrysek w kabinie norweskiego F-16.

Dni Nato 2011 były kolejną świetną i bezpiecznie zorganizowaną lotniczą imprezą w tej części Europy. Szkoda że potężne polskie lotnictwo nie było stać na godną reprezentację na wystawie i w locie , czyżbyśmy "olewali" naszych sąsiadów i struktury NATO ?