M28 Bryza

PZL M28 Bryza
"Latający osiołek" polskiej armii.


uploaded_img/bry1.JPG

Dlaczego "osiołek"? Koniem roboczym jest CASA-295 o maksymalnej ładowności 9500 kg, a Bryza z możliwościami przewozu do 2300 kg pasuje jak ulał do określenia jej mianem "osiołka". Co prawda jest to "osiołek" ze złotymi podkowami i uzdą wysadzaną drogimi kamieniami, a dlaczego? Ostatnie egzemplarze tego świetnego i w założeniu prostego typu samolotu zostały przez producenta UTC PZL-Mielec tak wypasione, że cena jednostkowa wzrosła do horrendalnych 13 mln USD!

uploaded_img/bry2.JPG

Samolot powstały na bazie udanego An-28 odziedziczył po nim wiele zalet, a remotoryzacja sprawiła, że stał się ciekawą konstrukcją wielozadaniowego małego samolotu.
Jego cechy szczególne to:

-krótki start i lądowanie.
-doskonałe własności manewrowe.
-duża ładowność.
-małe wymagania dot. nawierzchni lotnisk.
-tylny luk towarowy z dźwigiem.
-układ górnopłata , wysoko umieszczone silniki.
-możliwości szybkiej zmiany konfiguracji kabiny.
-Silniki PT6 amerykańskiej konstrukcji, oszczędne i znane na całym świecie.

uploaded_img/bry21.JPG

Podchodząca do lądowania M28 Bryza "210",wyposażona w silniki z Rzeszowa PZL-10S . Samolot podczas lądowania ma klapy ustawione na 40 stopni co umożliwia lot z prędkością ok. 140 km/h.

uploaded_img/bry3.JPG

Jedna z najnowszych "wypasionych" Bryz. Egzemplarz (nr0221) dostarczony w marcu 2012 roku .Samolot wyposażony w tzw. Glass Cockpit czyli w pełni cyfrową awionikę z czterema dużymi monitorami LCD, ogrzewanie zastrzału, system identyfikacji "swój-obcy" itp.

uploaded_img/bry31.JPG

Poprzedni model z licencyjnymi PZL-10S w oczekiwaniu na pasażerów. Zwraca uwagę dodatkowy bagażnik podkadłubowym na 300 kg ładunku.Samolot sfotografowałem w bazie w Łasku.

uploaded_img/bry32.JPG

Przed startem, klapy w pozycji do startu. Proszę zwrócić uwagę na gondolę silnika "Stare" Bryzy mają wylot spalin do tyłu, "nowe" z silnikami P&W na boki gondoli silnikowej.

uploaded_img/bry33.JPGuploaded_img/bry4.JPG

W dziobie samolotu umieszczono radar pogodowy.

uploaded_img/bry41.JPGuploaded_img/bry5.JPG

Solidne i dostosowane do małych prędkości manewrowania usterzenie samolotu.

uploaded_img/bry51.JPGuploaded_img/bry6.JPG

Silnik turbośmigłowy PT6A-65Anapędzający pięciołopatowe śmigło o stałych obrotach, z rewersem ciągu, przestawialne w chorągiewkę. Moc startowa 1100 KM.

uploaded_img/bry61.JPGuploaded_img/bry62.JPG

Podwozie wzmocnione, z dużymi kołami przystosowane do zwiększonej masy startowej z 6500 kg do 7500 kg.

uploaded_img/bry7.JPG

Kołuje nr 0222 dostarczony w lipcu 2012 roku, uśmiech I pilota siedzącego przed monitorami Rockwell Collins mówi wszystko.

uploaded_img/bry71.JPG

Wypukłe okienko do obserwacji zrzutu skoczków.

uploaded_img/bry72.JPGuploaded_img/bry73.JPG
Maksymalna liczba miejsc - 19

uploaded_img/bry74.JPG

Tylna rampa ładunkowa z sygnalizacją dla skoków spadochronowych.

uploaded_img/bry8.JPG

Kabina egzemplarza M28B/PT Bryza nr 0215 Rok prod. 2007.

uploaded_img/bry81.JPG

Samolot osiąga wysokość 6000 metrów, lecz z powodu braku kabiny ciśnieniowej loty są wykonywane na wysokościach do 3000 metrów , na której to wysokości lecąc z prędkością ekonomiczną pokonamy dystans do 1500 km.

uploaded_img/bry82.JPG

Na prędkościomierzu zaznaczone:
-prędkość maksymalna 192KTS (355 km/h)
- minimalna przeciągnięcia w konfiguracji startowej 66KTS (123 km/h)
- nad prędkościomierzem opisana Va czyli prędkość manewrowa.

uploaded_img/bry83.JPGuploaded_img/bry84.JPG

Autor artykułu za sterami
Samolot w założeniu miał być prosty, dlatego nie posiada wzmacniaczy w układzie sterowania .

uploaded_img/bry9.JPG

Samolot M28 Bryza będący polską wersją Antonowa An-28 jest w pełni wielozadaniową maszyną na pewno bardzo potrzebną do zastąpienia wycofanych z użycia wiekowych samolotów An-2. Loty z zakresu szkolenia, zrzutu skoczków, transportu ludzi i materiałów , lądowania w trudno dostępnym terenie, transportu oddziałów specjalnych na lądowiska przygodne mogą być przez ten samolot w pełni realizowane. Tylko czy taka eksploatacja, jak np. loty ze skoczkami na Pobiednik lub nad pustynię Błędowską wymagają tak "wypasionej" awioniki?
Czy samolotowi potrzebny jest tak wielki zasięg i skomplikowane wyposażenie elektroniczne, przy braku ciśnieniowej kabiny ?
Może zacznijmy "Bryzami" wozić tych polityków, którzy zadecydowali o ogromnym przepłaceniu kontraktu na dostawę nowych samolotów dla polskiej armii. Wielogodzinny lot np. do Brukseli w huku, na wys. 3000 metrów , z niską prędkością przelotową w kabinie nie ciśnieniowej skłoni niektórych do refleksji nad kontraktem z amerykańskim UTC