Polskie Su-22 - Hitem pokazów lotniczych w 2012 roku

Polskie Su-22M4 - Hitem pokazów lotniczych w 2012 roku!

uploaded_img/suk1.JPG

Po prawie 30-tu latach od wprowadzenia groźnych Su-22M4 do polskiego lotnictwa, samoloty te rozpoczęły "tournee" po pokazach lotniczych . Para samolotów z 40 Eskadry Lotnictwa Taktycznego była niewątpliwie wielką atrakcją pokazów lotniczych na Słowacji i w Czechach.

uploaded_img/suk2.JPG

Samolot myśliwsko- bombowy Suchoja, jest według mnie najpiękniejszą "rurą"(przedni wlot powietrza, kadłub wewnątrz którego kanały dolotowe powietrza oplatają kokpit i tylne umieszczenie silnika) produkcji radzieckiej . Do tego zmienna geometria skrzydeł i rewelacyjnie opuszczony o 3 stopnie dziób kadłuba. Dopełnia wygląd: niesamowicie bojowy kamuflarz, a na pokazach dodatkowo dochodzą efekty akustyczne produkowane przez silnik AL-21F3 powodując zjawisko ekstazy wśród miłośników lotnictwa.
Na zdjęciu "8715" wyprodukowany w 1985 roku. Foto z Łasku.

uploaded_img/suk21.JPG

Samolot na podwieszeniach zewnętrznych może przenosić do 4000 kg uzbrojenia, na zdjęciu widoczne zasobniki niekierowanych rakiet i szkolne rakiety powietrze- powietrze.

uploaded_img/suk22.JPG

Kabina jest bardzo obszerna, posiada znakomity fotel katapultowy K-36DM. Przednia szyba wiatrochronu ma grubość 30 mm szkła pancernego, a boczne ściany są opancerzone. Ergonomia typowa dla samolotów lat 80-tych, nawigację wspomaga komputer pokładowy do którego wprowadzane są dane przy pomocy kart perforowanych!

uploaded_img/suk3.JPG

Samoloty przed pokazem w Sliaczu , na środkowym stateczniku widoczne godło 40ELT

uploaded_img/suk31.JPG

Obsługa przedstartowa naszych "suczek" na lotnisku w czeskiej Ostrawie.

uploaded_img/suk4.JPG

Efektowny start pary pokazowej w huku i z widocznymi kitami ognia od pracujących dopalaczy, kosztem spalania ok. 6 litrów nafty na sekundę!

uploaded_img/suk41.JPGuploaded_img/suk42.JPGuploaded_img/suk5.JPG

Część ruchoma skrzydła jest poruszana za pomocą układu hydromechanicznego z przekładnią ślimakowo - kulkową. Samolot prowadzonego ma ustawione skrzydła pod kątem 30 stopni, konfiguracja najlepsza do startu i lądowania, prowadzący złożył skrzydła na kąt 63 stopnie najodpowiedniejszy dla lotów naddźwiękowych.

uploaded_img/suk51.JPGuploaded_img/suk52.JPGuploaded_img/suk6.JPG

Pod kadłubem i skrzydłami widoczne są belki mocujące uzbrojenie podwieszane. Samolot dysponuje szerokim wariantem uzbrojenia, od prymitywnych bomb lotniczych po precyzyjne naprowadzane na cel laserem pociski CH-25 i CH-29.Przewidziano ponad sto wariantów uzbrojenia samolotu.

uploaded_img/suk61.JPGuploaded_img/suk62.JPG

Samolot jest bardzo szybki. Na wysokości 200 metrów z maksymalnym skosem skrzydeł "wyciąga" 1350 km/h, a na dużej wysokości 1.7 Ma.

uploaded_img/suk63.JPG

Pod tylną częścią kadłuba widoczna żaroodporna blacha osłonowa silnika.

uploaded_img/suk64.JPG

Na tym zdjęciu widoczna jest bogata mechanizacja skrzydeł potrzebna do startu i lądowania. Widzimy klapy na częściach ruchomych i nieruchomych skrzydeł i sloty na części ruchomej. Pozwala to lądować z prędkością 230 km/h.

uploaded_img/suk7.JPG

Dla skrócenia dobiegu otwierany jest spadochron hamujący.

uploaded_img/suk72.JPG

W latach osiemdziesiątych Polska zakupiła 90 egzemplarzy Su-22M4. Okrzyknięto je wtedy mianem supertechniki bojowej. Z owej techniki pozostało już niewiele, samolot a w szczególności jego awionika się zestarzała. Niestety wiele projektów modernizacji nie doczekało się realizacji co spowoduje w niedługim czasie wycofanie samolotów z eksploatacji. Samoloty, technicy i znakomici piloci sprawdzili się w realiach członkostwa NATO. Niejednokrotnie piloci brygady ze Świdwina wprawiali w zakłopotanie swoich zagranicznych kolegów z NATO, dysponujących znacznie nowocześniejszym, zaawansowanym technicznie sprzętem, wykonując wzorowo złożone zadania. Su-22M4 z 40 Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie podczas międzynarodowych ćwiczeń BOLD AVENGER 2007 w Norwegii został uhonorowany dyplomem jako najsprawniejszy samolot biorący udział w ćwiczeniu...


uploaded_img/suk8.JPG