Kolej na Majówkę!

Kolej na Majówkę!
Czyli jak rdza i ulewa zatrzymała parowóz pod Pisarzową


uploaded_img/maj1.JPG

Już po raz trzeci i niestety ostatni Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei zorganizowało w dniu 26 maja 2013 r. przejazd pociągu retro złożonego z parowozu Ty-42-107 i zabytkowych wagonów z lat 1920-1960 pomiędzy Nowym Sączem i Chabówką.

Na zdjęciu ostatni zakręt przed stacją MĘCINA

uploaded_img/maj11.JPG


Linia Chabówka - Nowy Sącz liczy 77 km długości. Jej najwyżej położonym punktem jest przystanek Skrzydlna - 608 m n.p.m., najniżej - stacja Marcinkowice - 252 m n.p.m. Spadki toru przekraczają na ogół wartość 20‰, z obu stron stacji Kasina Wielka dochodzą do wartości 27‰. Na całym przebiegu linii znajduje się 206 przepustów wodnych pod torem , 59 małych mostów i 15 dużych. Największe z nich to most na Dunajcu w Nowym Sączu długi na 314 m oraz położony w łuku wiadukt w Dobrej k. Limanowej długości 143 m i o trzydziestometrowej wysokości.

uploaded_img/maj12.JPG

Pociag wjeżdża na stację MĘCINA

uploaded_img/maj2.JPG

Parowóz Ty-42-107
rok produkcji 1946
Nr seryjny 938
Producent Zakłady Metalowe H. Cegielski, Poznań
Od 2007 roku w Chabówce, 23 kwietnia 2013 roku powrót do służby po naprawie głównej.

uploaded_img/maj21.JPG

Mój filmik z parowozem Postój w Męcinie

uploaded_img/maj22.JPG

uploaded_img/maj23.JPG

uploaded_img/maj24.JPG

uploaded_img/maj25.JPG

uploaded_img/maj251.JPG

Przed odjazdem z Męciny, widoczne poukładane kamienie na główkach szyn mające zmniejszyć poślizg kół napędowych, zaczyna padać deszcz, nic nie zapowiada kłopotów za niecałe siedem kilometrów...

uploaded_img/maj26.JPG

...na ostatnim podjeździe pod Pisarzową parowóz buksując kołami w miejscu w końcu staje...

uploaded_img/maj27.JPG

... drużyna parowozowa w strugach deszczu układa przed parowozem na szynach kamienie w nadziei, że koła krusząc je złapią przyczepność. Nie chce się wierzyć ale ułożyli ścieżkę z kamieni na długości może 50 metrów!

uploaded_img/maj28.JPG

...ruszyła maszyna po szynach ospale! Udało się! Pytałem maszynistów o przyczynę utraty prędkości, twierdzili że, rdza pokrywająca nie używane szyny plus woda dały w konsekwencji mazistą papkę która zatrzymała pociąg.
Mój filmik z ruszenia: Kłopoty z poślizgiem.(proszę oglądać z dźwiękiem!!!)

uploaded_img/maj3.JPG

I już bez kłopotów na czwartym kilometrze przed Dobrą, na suchych trochę umęczonych szynach i przy stabilniejszej pogodzie.

uploaded_img/maj31.JPGuploaded_img/maj4.JPG



Wszystkim organizatorom, rekonstruktorom, maszynistom w imieniu widzów tego wspaniałego widowiska, dziękuję!
Dzięki zdjęciom , filmom będziemy przez wiele lat wspominać to wspaniałe wydarzenie.


uploaded_img/maj41.JPG