JAS- 39 Gripen "pod lupą"

JAS-39 GRIPEN (pol. Gryf)

uploaded_img/gr1.JPGSzwecja, jako jeden z nielicznych krajów neutralnych rozwija swój przemysł zbrojeniowy. Od lat czterdziestych XX wieku koncern SAAB z powodzeniem zaopatruje własne siły powietrzne w samoloty kolejno Tunnan, Lansen, Draken, Viggen i obecnie Gripen
Samolot jest konstrukcją lat 80-tych. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 1988 roku.uploaded_img/gr11.JPGCzechy wypożyczyły na zasadach liesingu od Szwecji nowo zbudowane 12 jednomiejscowe JAS-39C i dwie dwumiejscowe maszyny JAS-39D.uploaded_img/gr12.JPGSamoloty są uzbrojone w 27mm działko Mauser BK27, samonaprowadzające się na podczerwień pociski AIM-9M sidewinder(100 szt.) i pociski z aktywną głowicą radiolokacyjną AIM-120C-5 AMRAAM (24 szt.)uploaded_img/gr2.JPGJeden z węgierskich Gripenów z Bazy w Keczkemetuploaded_img/gr21.JPGuploaded_img/gr3.JPGUsterzenie przednie samolotu po opuszczeniu pod dużym kątem w dół służy jako hamulec aerodynamiczny celem skrócenia dobiegu samolotu.Foto z Radomia.uploaded_img/gr31.JPGSilnik samolotu RM-12 to modyfikacja amerykańskiej jednostki z F-18 Hornet. Modyfikacje podniosły siłę ciągu do wartości 80 kn z dopalaniem , masa 1055kg, długość 4 metry. uploaded_img/gr4.JPG20% masy płatowca to kompozyty węglowe, 59% stopy aluminium, 8% tytan.uploaded_img/gr41.JPGZapas paliwa wewnętrznego to 3000 litrów, zbiorniki dodatkowe mieszczą 530 i 1100 litrów paliwa. Samolot podczas przebazowania zużywa 1,27 kg paliwa na 1 kilometr lotu.uploaded_img/gr42.JPGSamolot ma wysuniętą teleskopową końcówkę do tankowania paliwa w powietrzu. Foto z Ostrawy.uploaded_img/gr43.JPGGodło 211 Eskadry z Bazy Lotniczej w Czaslaviu, koło Kutnej Hory.uploaded_img/gr5.JPGCiśnieniowa, klimatyzowana kabina pilota posiada wiatrochron wykonany z 26 mm szkła akrylowego, ruchoma owiewka ma grubość 9mm. Doskonale widoczny szerokokątny wskaźnik projekcji czołowej(HUD) firmy Ericsson.uploaded_img/gr51.JPGuploaded_img/gr52.JPGW dziobie pod radioprzeźroczystą osłoną nowoczesny wielofunkcyjny impulsowo- dopplerowski radiolokator PS-5/Auploaded_img/gr53.JPGFotele wyrzucane marki Martin-Baker Mk10LS klasy "zero-zero" odchylone do tyłu o kąt 27 stopni celem zmniejszenia przeciążeń działających na pilota.uploaded_img/gr54.JPGKabina wyposażona jest w dżojstik sterowy , wyświetlacze kolorowe lewy podaje info pilotażowe, środkowy mapa terenu, prawy odczyty radaru, niewielki po lewej stronie parametry nawigacyjne.uploaded_img/gr55.JPGNietypowa dźwignia sterowania ciągiem.uploaded_img/gr56.JPGAutor podczas penetracji kabiny czeskiego Gripena, pierwsze wrażenie to ogromna ciasnota wnętrza, nie wyobrażam sobie dużego pilota w kabinie!uploaded_img/gr57.JPGPanel sterowania agregatem prądotwórczym.uploaded_img/gr6.JPGOkolicznościowy napis z okazji wylatania przez czeskie Gripeny 10000 godzin.uploaded_img/gr7.JPGSamolot z numerem "9237" to pierwszy Gripen przeznaczony dla Czech , a oblatany w 2004 roku . Wylądował on 18 kwietnia 2005 roku w Czaslaviu rozpoczynając tym samym służbę w Vzdusnych silach Armady Ceskie Republiky.
Za sterami pilot pokazowy AČR kpt. Michal Daněk
uploaded_img/gr71.JPGuploaded_img/gr72.JPGuploaded_img/gr73.JPGuploaded_img/gr74.JPGuploaded_img/gr75.JPG