Parowóz 486.007 - Słowacja

Parowóz serii 486
Słowacja, Vyhrevne Vrutky - 2016


uploaded_img/anton1.JPG

Perełką kolekcji lokomotywowni we Wrutkach na Słowacji jest "Zeleny Anton" , czynny parowóz z lat 30-tych XX wieku, wyprodukowany w niewielkiej serii przez zakłady Skoda w Pilźnie. Maszyny te zostały zaprojektowane dla linii Bohumin - Koszyce dla obsługi ciężkich pociągów pasażerskich.

uploaded_img/anton12.jpg
rysunek i fotografia ze strony:www.vlaky.net

Parowóz w układzie osi 2-4-1 był napędzany trzycylindrowym silnikiem na parę przegrzaną o nadciśnieniu 16 atm co pozwalało uzyskać 2300 koni mechanicznych mocy. Pociąg pospieszny na czele którego jechał "zielony Anton" uzyskiwał swobodnie prędkość 110 km/h.

uploaded_img/anton2.JPG

Parowóz wyprodukowany w 1936 roku,eksploatowany na kolei był do 1971 roku, a później został stacjonarnym kotłem. W roku 1998 został powtórnie przywrócony do ruchu. Koła napędowe mają średnicę 183 centymetry.

uploaded_img/anton21.JPG

Tabliczka firmowa Skody umieszczona na zbieralniku pary , pod nią przepustnica.

uploaded_img/anton3.JPG

Elegancko wykonany tender Antona, napisy informują, że maksymalna pojemność wody to 30 ton.


uploaded_img/anton31.JPG

Tylna ściana tendra

uploaded_img/anton4.JPG

Na budce maszynisty umieszczono przynależność parowozu do "Múzejno-dokumentačného centra (MDC) v Bratislavě" , a także masy parowozu i terminy rewizji parowozu.

uploaded_img/anton5.JPG

W budce maszynisty dominują kolory czerwony i żółty wnętrza ścian.


uploaded_img/anton51.JPGuploaded_img/anton52.JPG

Oryginalny prędkościomierz rejestrujący z zaznaczoną prędkością dopuszczalną. Obsługa parowozu zapewniała mnie o tym, że obecnie maszyna swobodnie przekracza ta zaznaczoną wartość!


uploaded_img/anton6.JPG

Mój filmik o parowozie: KLIKNĄĆ


uploaded_img/anton7.JPG

Parowóz jest piękny. Eleganckie linie, wysoko położone pomosty obsługi nadają wrażenie lekkości, a świetnie zaprojektowana budka z oknami i śliczny tender dopełniają reszty. W Polsce odpowiednikiem tej serii był Pu29 , który miał taką samą ilość osi, ale z racji zastosowanego napędu "tylko" 1820 koni mechanicznych. Był też cięższy, ale ze względu na długość nie wszedł do seryjnej produkcji. Natomiast jego następcy, parowozy Pt31 i Pt47 na długo zdominowały ciężki ruch pasażerski w Polsce.


uploaded_img/anton8.JPG

Strona internetowa parowozowni: http://vyhrevna-vrutky.sk

uploaded_img/anton9.JPG