Czołgi Leopard na MSPO 2012

Czołgi LEOPARD 2
na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2012 w Kielcach.


uploaded_img/leo1.JPG

Miła niespodziankę sprawili nam, miłośnikom czołgów, wystawcy z Niemiec przywożąc na jubileuszowy 20-ty Salon dwa egzemplarze czołgu Leopard.

uploaded_img/leo11.JPG

Krauss- Maffei- Wegmann zaprezentował modernizację LEO2A4M
zaakceptowaną i wdrożoną w Kanadyjskiej Armii.

uploaded_img/leo2.JPG

Modernizowane egzemplarze są używane przez kanadyjską armię w Afganistanie.

uploaded_img/leo21.JPGuploaded_img/leo22.JPGuploaded_img/leo3.JPG

Widzimy że, słaba strona leoparda czyli pancerz boczny został wyjątkowo silnie pogrubiony poprzez zastosowanie pancerza modułowego i krat antykumulacyjnych.

uploaded_img/leo4.JPGuploaded_img/leo41.JPGuploaded_img/leo5.JPG

Rheinmetall Defence przywiózł własną modernizację wersji Leo2A4, nazwaną Revolution.

Połączenie potencjału IBD Deisenroth Engineering w dziedzinie opancerzenia oraz Rheinmetall Defence w dziedzinie wyposażenia czołgu pozwoliło na stworzenie niezwykle interesującej i kompleksowej propozycji modernizacji obejmującej opancerzenie, optyczny system obserwacji obejmujący pełne 360 stopni wokół wozu (oparty na niechłodzonych kamerach termowizyjnych)który w sytuacji zagrożenia zapewnia bardzo szybkie postawienie zasłony dymnej z 40mm granatów dymnych. Kompleksowo potraktowano też sprawę nowych celowników, stabilizacji armaty i połączenia w sieć informacyjną wszystkich stanowisk załogi. W czołgu nawet ładowniczy dysponuje celownikiem i dżojstikiem sterującym armatą!

uploaded_img/leo51.JPGuploaded_img/leo52.JPGuploaded_img/leo53.JPGuploaded_img/leo55.JPG

Unikalną cechą modernizacji Revolution jest wyposażenie czołgu w trzy zunifikowane stanowiska z ekranem i kontrolerem (dla dowódcy, celowniczego oraz ładowniczego) i spięcie ich w jeden system. W rozwiązaniu tym każdy z członków załogi, niezależnie od zajmowanej pozycji, może kontrolować dowolny z efektorów – sprzęgniętego z głównym uzbrojeniem celownika działonowego EMES-15, panoramicznego celownika dowódcy SEOSS (wyposażonego w niezależny termowizor i dalmierz co pozwala na pełne wykorzystanie głównego uzbrojenia) oraz zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia zamontowanego na wieży. Taki system pozwala na wymianę wykonywanych zadań pomiędzy dowolnymi członkami załogi wieży czołgu. Co ciekawe celownik SEOSS posiada możliwość obserwowania celów pod wyższymi kątami niż stosowany na innych wersjach czołgu celownik PERI.

uploaded_img/leo56.JPGuploaded_img/leo6.JPG

Wojska Lądowe pokazały natomiast kompletny zespół napędowy czołgu Leopard.

Siłę napędową produkuje dwunastocylindrowy wielopaliwowy silnik wysokoprężny firmy MTU , który z pojemności skokowej 47,6 litra osiąga moc 1500 KM!
Czołg dysponuje dzięki temu dużym przyspieszeniem 0-32 km/h w przeciągu 6 sekund.
Silnik jest przy tym stosunkowo ekonomiczny spala na szosie ok. 220 litrów na 100 km.

uploaded_img/leo61.JPG

Silnik sprzężony jest z pozostałymi elementami układu przeniesienia mocy w jednolity zespół napędowy z przekładnią HSWL-354 produkcji firmy Renk A.G.
Jest to automatyczna, planetarna czterobiegowa przekładnia z sprzęgłem hydraulicznym (z mechaniczną blokadą) hamulcem hydrodynamicznym i przekładnią nawrotną.
Umożliwia osiąganie 70 km/h w jeździe do przodu i ok. 30 km/h do tyłu!

Wymiana prezentowanego zespołu (o wadze ok. 5 t) trwa 30 minut.

uploaded_img/leo62.JPG

Wymowna data produkcji na tabliczce znamionowej - 1983 r.
Zwracam uwagę, że czołgi podarowane Polsce w 2002 roku pochodziły z zapasów mobilizacyjnych i mimo sporego wieku były wyeksploatowane tylko w 20 %!

uploaded_img/leo63.JPG

Jednym z ważniejszych elementów jest układ chłodzenia silnika. Zużywa blisko 160 KW mocy silnika (14.5%) Zawiera dwie pierścieniowe chłodnice i dwa wymienniki ciepła oleju hamulca hydrodynamicznego.

uploaded_img/leo7.JPG