Aero Vodochody L-39ZA Albatros nr 2433
L-159 ALCA nr 6064
Samolot szkolno - treningowy Aero L-39ZA Albatros
nr burtowy:2433
nr seryjny:232433
Przynależność: Vzdušné síly AČR (Czech Air Force), 222 vycvikowa letka w Namest nad Oslavou
W porównaniu do poprzednich wersji w ZA dodano adaptowane z MiG-21 dwulufowe działko 23 mm.
Samolot posiada celownik sprzężony z fotokarabinem, którego wyzwalanie następuje przyciskiem na drążku na którym widzimy też rączkę do uruchamiania hamulców kół. Panel główny zajmują po lewej stronie przyrządy nawigacyjno - pilotażowe, po prawej zaś kontroli pracy silnika. Na dolnym panelu sterowanie rakietami sygnalizacyjnymi. Prawy bok to pulpity elektryki, hermetyzacji kabiny, radiokompasu, RSBN-5, RSO ...
Zagłówek fotela katapultowego VS-1BRI pozwala na awaryjne opuszczenie samolotu przez pilotaw zakresie prędkości od 150km/h do 910 km/h i wysokości od 0 metra do 13000 metrów. Na fotografii widzimy założone zabezpieczenie fotela przed przypadkowym odpaleniem.
Przed kabiną znajduje się przedział z wyposażeniem elektronicznym.
Aero L-159T1 (powyżej)
Dwumiejscowa wersja szkolno-treningowa samolotu L-159ALCA.
Aero L-159ALCA (wszystkie fotografie poniżej)
Jednomiejscowy lekki samolot bojowy(Advanced Light Combat Aircraft, z ang. "Zaawansowany Lekki Samolot Bojowy").
Numer seryjny: 156064
Numer burtowy: 6064
Rok produkcji: 2002
Przynależność: 212 Takticka Letka Caslav
Autor zdjęć a za nim druga kabina wypełniona zbiornikiem paliwa i widoczne oparcie fotela katapultowego VS-2A klasy "0-0"
Bardzo nowocześnie wyposażona kabina w tym dwa wyświetlacze MDF 4x4 cale, wskaźnik systemu ostrzegającego przed opromieniowaniem. W centrum pozostawiono nieliczne przyrządy rezerwowe. Zwraca uwagę drążek sterowniczy, Przełączniki na drążku sterowym służą do uzbrajania i uruchomienia uzbrojenia strzeleckiego oraz rakietowego, a także zrzucania bomb i obsługi trymera sterów w myśl zasady HOTAS - akronim angielskiej nazwy Hands On Throttle And Stick (ręce na przepustnicy i drążku sterowym)
Wyświetlacz przezierny (HUD) typu CMC
Electronics/Flight Vision Sparrow Hawk.
Prawy pulpit z panelami sterowania awioniki.
Na lewym pulpicie widoczna dźwignia przepustnicy. Przełączniki zlokalizowane na przepustnicy obsługują systemy komunikacji radiowej, identyfikator swój-obcy (IFF), zmianę trybów celownika, zmianę trybów pracy radaru, wybór uzbrojenia, a także hamulców aerodynamicznych.
Grupy akrobacji zespołowej często używają samoloty Albatros.Na zdjęciu
Baltic Bees z Łotwy.