Silnik lotniczy
PRATT & WHITNEY 127G
Turbinowe serce krakowskich transportowców CASA C-295
Jeden z najpopularniejszych "turbopropów" kanadyjskiej wytwórni PRATT & WHITNEY stosowany zarówno w cywilnych jak i w wojskowych płatowcach na całym świecie:
Alenia Aeronautica EADS ATR 42-300/320 : PW121, PW120
Alenia Aeronautica EADS ATR 42-400/500 : PW127E, PW121A, PW127M
Alenia Aeronautica EADS ATR 72-200 : PW124B, PW127
Alenia Aeronautica EADS ATR 72-210/500 : PW127F, PW127M
Bombardier Aerospace Q100 : PW121, PW120A
Bombardier Aerospace Q200 : PW123D, PW123C
Bombardier Aerospace Q300 : PW123, PW123B, PW123E
Bombardier Aerospace Q400 : PW150A
Bombardier CL-215T/CL-415 : PW123AF
Dornier 328-110/120 : PW119B, PW119C
EADS - CASA C-295 : PW127G
Embraer EMB120 Brasilia : PW118A, PW118, PW118B
Fokker 50/High Performance : PW125B, PW127B
Fokker 60 Utility : PW127B
Ilyushin IL-114-100 : PW127H
Jetstream Aircraft ATP : PW126, PW126A
XIAN Aircraft Co. MA-60 : PW127J
Został zbudowany w nietypowej konfiguracji jako trój-wałowy silnik turbośmigłowy. Odśrodkowa sprężarka niskiego ciśnienia, napędzana przez jednostopniową turbinę niskiego ciśnienia, doładowuje odśrodkową sprężarkę wysokiego ciśnienia którą z kolei napędza jednostopniowa turbina wysokiego ciśnienia. Moc dostarczana jest do reduktora obrotów śmigła za pomocą trzeciego wału napędzanego niezależną dwustopniową turbiną. Taki układ umożliwia uruchomienie silnika z unieruchomionym śmigłem (tzw. "Hotel mode")
Proszę zwrócić uwagę na wykres temperatury turbiny przy mocy startowej. W części "gorącej" turbiny jest naprawdę gorąco.
Widok od strony śmigła na skrzynię redukcyjną napędu śmigła poniżej zaślepione gniazdo montażu hamulca trzeciego wału.
Widoczna po lewej czarna skrzyneczka to elektroniczne serce silnika czyli sterownik EEC
Maksymalna moc jednostki na wale to ok. 3000 KM!
Zaślepiony wlot powietrza do silnika. Z lewej integralny zbiornik oleju.
Cewki zapłonowe.
Dodatkowe napędy.
Izolowana termicznie część "gorąca" silnika.
Silnik zamontowany na jednej z "Kasiek"
Odsłonięty wylot spalin.