P&W 127G

Silnik lotniczy
PRATT & WHITNEY 127G

Turbinowe serce krakowskich transportowców CASA C-295

uploaded_img/turbo1.JPG

Jeden z najpopularniejszych "turbopropów" kanadyjskiej wytwórni PRATT & WHITNEY stosowany zarówno w cywilnych jak i w wojskowych płatowcach na całym świecie:
Alenia Aeronautica EADS ATR 42-300/320 : PW121, PW120
Alenia Aeronautica EADS ATR 42-400/500 : PW127E, PW121A, PW127M
Alenia Aeronautica EADS ATR 72-200 : PW124B, PW127
Alenia Aeronautica EADS ATR 72-210/500 : PW127F, PW127M
Bombardier Aerospace Q100 : PW121, PW120A
Bombardier Aerospace Q200 : PW123D, PW123C
Bombardier Aerospace Q300 : PW123, PW123B, PW123E
Bombardier Aerospace Q400 : PW150A
Bombardier CL-215T/CL-415 : PW123AF
Dornier 328-110/120 : PW119B, PW119C
EADS - CASA C-295 : PW127G
Embraer EMB120 Brasilia : PW118A, PW118, PW118B
Fokker 50/High Performance : PW125B, PW127B
Fokker 60 Utility : PW127B
Ilyushin IL-114-100 : PW127H
Jetstream Aircraft ATP : PW126, PW126A
XIAN Aircraft Co. MA-60 : PW127J


uploaded_img/turbo2.JPG

Został zbudowany w nietypowej konfiguracji jako trój-wałowy silnik turbośmigłowy. Odśrodkowa sprężarka niskiego ciśnienia, napędzana przez jednostopniową turbinę niskiego ciśnienia, doładowuje odśrodkową sprężarkę wysokiego ciśnienia którą z kolei napędza jednostopniowa turbina wysokiego ciśnienia. Moc dostarczana jest do reduktora obrotów śmigła za pomocą trzeciego wału napędzanego niezależną dwustopniową turbiną. Taki układ umożliwia uruchomienie silnika z unieruchomionym śmigłem (tzw. "Hotel mode")
Proszę zwrócić uwagę na wykres temperatury turbiny przy mocy startowej. W części "gorącej" turbiny jest naprawdę gorąco.

uploaded_img/turbo3.JPG

Widok od strony śmigła na skrzynię redukcyjną napędu śmigła poniżej zaślepione gniazdo montażu hamulca trzeciego wału.

uploaded_img/turbo4.JPG

Widoczna po lewej czarna skrzyneczka to elektroniczne serce silnika czyli sterownik EEC
Maksymalna moc jednostki na wale to ok. 3000 KM!

uploaded_img/turbo5.JPG

Zaślepiony wlot powietrza do silnika. Z lewej integralny zbiornik oleju.

uploaded_img/turbo6.JPG

Cewki zapłonowe.

uploaded_img/turbo7.JPG

Dodatkowe napędy.

uploaded_img/turbo8.JPG

Izolowana termicznie część "gorąca" silnika.

uploaded_img/turbo9.JPG

Silnik zamontowany na jednej z "Kasiek"

uploaded_img/turbo91.JPG

Odsłonięty wylot spalin.