SUCHOJ SUPERJET 100
(Суперджет (SSJ-100))
Rozpoczęta od niedawna komunikacja Moskwy z Krakowem jest realizowana nowiutkimi Suchojami, będącymi na wyposażeniu rosyjskiego
Aerofłotu.
Po latach przerwy, przemysł lotniczy wschodniego sąsiada ożył i wypuścił w Świat produkt fabryki z
Konsomolska nad Amurem położonej ledwie 250 km od brzegów Pacyfiku.
Produkcja tego samolotu ma odrodzić cywilny przemysł lotniczy Rosji. Oprócz strategicznych partnerów (Boeing, Alenia) w programie uczestniczy ponad dwudziestu dostawców wyposażenia z Zachodu!
Obecnie(marzec 2013r) lata 25 egzemplarzy. Aerofłot posiada 10 sztuk, a następne są w produkcji. W 2012 roku wyprodukowano 12 sztuk. Niestety jeden uległ katastrofie w Indonezji. Obecnie zamówiono ponad 70 samolotów, a na linii produkcyjnej znajduje się dziewięć maszyn w różnym stopniu zaawansowania produkcji.
Podchodzący do lądowania:
Suchoj Superjet 100-95 rejstr. RA-89002
Początek eksploatacji w sierpniu 2011 roku, nazwany Dymitr Jezierski, pojemność 12 miejsc biznes plus 75 miejsc w klasie ekonomicznej, nalot 2555,4 godzin , 1388 rejsów, średnia długotrwałość lotu 1.5 godz.(dane Aerofłot z dnia 30.03.2013)
Samolot jest bardzo nowoczesny, posiada sterowanie cyfrowe przy pomocy joysticków( jak w Airbusach). Awionika opracowana przez firmę
Thales. "Szklana" kabina ma pięć(w wersji wypasionej siedem) wyświetlaczy ciekłokrystalicznych 5x8 cali.
Prędkość przelotowa to 0,78 macha , pułap do 12100 m, zasięg 3000 km, masa startowa ponad 45 ton.
Po Rosji przetoczyła się fala krytyki tego samolotu,jednym z powodów były za nisko umieszczone silniki, które będą działały na rosyjskich kiepskich lotniskach jak wielkie odkurzacze. Oczywiście mijało się to z prawdą, choć silniki przy masie startowej samolotu są oddalone od podłoża o 46 cm(tyle samo co w B737NG)
Na zdjęciu widoczne jest to co w samolocie najbardziej mi się podoba czyli oszklenie kabiny pilotów podobno ze sterowanym komputerowo podgrzewanymi szybami.
Silniki są dziełem francuskiej
SNECMA i rosyjskiego
SATURN
Ciąg silnika ponad 7,8 Tony. Zużycie paliwa obu silników podczas lotu wynosi ok. 1,75 tony na godzinę. Cyfrowe sterowanie silnikami jest produkcji
Hispano-Suiza.
Podwozie dostarcza
Messier-Dowty, a hamulce i koła
Goodrich.
Superjet jest konstrukcyjnie ciekawy, ładny , a przy tym Aerofłot zadbał o atrakcyjne malowanie samolotów. Choć pasażerowie narzekają trochę na hałas panujący w kabinie i trzaski plastików to przestronność kabiny i duża przestrzeń na bagaż podręczny sprawiają miłe wrażenie. Istotna jest też cena samolotu, niższa niż u konkurentów o 20% i małe zużycie paliwa. Życzę Suchojowi powodzenia w zdobywaniu rynków dla tego pięknego samolotu.