BOEING 737-800
Linii lotniczych RYANAIR
We flocie samolotów pasażerskich na Świecie na szczególną uwagę zasługuje Boeing 737. Jest on światowym rekordzistą w wielkości zamówień jak i produkcji. Do dzisiaj wyprodukowano ponad 6000 egzemplarzy wielu wersji.Szacuje się , że w każdej chwili około 1250 samolotów 737znajduje się w powietrzu, a starty i lądowania mają miejsce co 4,6 sekundy.
Miliony podróżnych z Polski skorzystało już z oferty taniego irlandzkiego przewoźnika lotniczego
RYANAIR, który posiada flotę złożoną z ponad 290 samolotów
BOEING 737-800 tzw. Nowej Generacji.Średnia wieku egzemplarzy to 3,9 roku. Przewoźnik przewiózł w roku 2011 ponad 76,4 mln pasażerów (PLL LOT ponad 4 mln pasażerów)
W latach 90-tych Boeing przystąpił do programu gruntownej modernizacji samolotu 737. Zastosowano nowe skrzydła (pow. 125 metrów kw.) zakończone wingletami i posiadające większe zbiorniki paliwa(26025 litrów). Powiększono moc silników, wydłużono kadłub, zastosowano najnowocześniejszą awionikę.Samolot 737-800 oblatano w 1997 roku, a pierwszym odbiorcą były niemieckie linie Hapag-Loyd Express.
Samolot jest wypychany ze stanowiska postojowego, a równocześnie piloci uruchamiają silniki(lotnisko Budapeszt)
We wnętrzu mieszczą się 189 pasażerowie w fotelach rozmieszczonych co 76 cm w układzie 3+3.
Załoga pokładowa składa się z czterech osób, nr1 to szefowa pokładu , właśnie zamyka drzwi.
Załogę stanowią dwaj piloci ,kapitan siedzi po lewej stronie.
Na lotnisku w Budapeszcie, gdzie kończyła się dla załogi i samolotu rotacja, Panowie zaprosili mnie do kabiny. Nawiasem mówiąc lądowanie w ich wykonaniu było najłagodniejszym przyziemieniem jakie kiedykolwiek doznałem.
Załoga, która wiozła mnie na Maltę.
Samolot po kilkunastu minutach wznoszenia osiąga wysokość przelotową , która może wynosić nawet 12500 metrów (FL410). Prędkość przelotowa to 0.785 Mach (ok.850 km/h). Na zdjęciu gdzieś nad Niemcami.
Samolot w lewym zakręcie przed lądowaniem na Balicach. Klapy skrzydłowe wysuwają się, w dole panorama Nowej Huty.
Na wysokości ok.2500 ft(750 metrów) piloci wysuwają podwozie, klapy i skrzela następuje dalsza redukcja prędkości do ok. 260 km/h.
Przyziemienie na Balicach, redukcja prędkości przez wysunięcie skrzydłowych spojlerów("SPEED BRAKES") i uruchomienie rewersu ciągu silnika. W 737 realizowane jest to przez rozsunięcie obudowy silnika i wypuszczenie części powietrza sprężonego wentylatorem(zimny obieg) do przodu poprzez zawory kaskadowe.Rewers jest wyłączany przez pilotów po przyhamowaniu do ok. 100 km/h.
RYANAIR a ZIEMIA BOCHEŃSKA
Nad naszymi głowami obserwujemy czasami samoloty pasażerskie przelatujące na wysokościach o wiele mniejszych niż przelotowe, dosyć cicho i z zachodu na wschód. Są to maszyny szykujące się do lądowania na lotnisku w podrzeszowskiej Jasionce. (Na foto B737-800 nad Bochnią "sfocony" przez Mirka Zagórskiego)
Dzięki wirtualnemu radarowi działającemu na stronie:
www.flightradar24.com jesteśmy w stanie obserwować i namierzać samoloty przelatujące nad naszą głową.
Przyjrzyjmy się tutaj samolotowi Ryanair-u B737-800 lecącemu z Londynu do Rzeszowa:
Maszyna przylatuje z zachodu po trasie UL984 na wysokości FL310(9400 metrów), następnie mija po drodze:
Kraków początek pomiaru czasu 0.00 min , wysokość 9100 metrów, prędkość 774 km/h
Bochnia czas 3.00 min, wysokość 7700 metrów, prędkość 770 km/h
Tarnów czas 6.00 min, wysokość 5400 metrów, prędkość 670 km/h
Rzeszów - airport czas 20 min, prędkość 260 km/h
Samolot po wylądowaniu na Jasionce, zwraca uwagę mały prześwit między gondolami silnikowymi a podłożem wynoszący min. 48 cm
Cechami charakterystycznymi "737" są gruszkowate gondole silnikowe i brak osłon kół podwozia głównego.W końcówce ogona umieszczono pomocniczą jednostkę napędową(APU), uniezależniającą samolot od lotniskowych źródeł prądu.
Elektrycznie wysuwany trap stanowi o wysokiej autonomiczności samolotu.
Nocne tankowanie w Budapeszcie. Maks. pojemność zbiorników to ponad 26 000 litrów.