Suchoj Su-25 szturmowik
Nazywany: "gracz"(ros.gawron),Konik garbusek,Grabie,wg. NATO Frogfoot
Samolot będący kwintesencją sowieckiego podejścia do powietrznego wsparcia nad polem walki lat 70-tych.Samolot sfotografowany na Białorusi w muzeum Linii Stalina.
Samolot o masie własnej ok. 9500 kg posiada opancerzenie o łącznej masie 1100 kg. Napędzany jest dwoma silnikami R-195 o ciągu po 4,5 Tony będącymi bezdopalaczowymi modyfikacjami silnika z miga-21. Maksymalna prędkość to 975 km/h, pułap do 10 km. Udźwig uzbrojenia - 4340 kg.
Na pierwszym planie w owiewce końcówki skrzydła zabudowano: krokodylowy hamulec aerodynamiczny, reflektor, antenę SPO-15, nad kadłubem widoczna antena radiokompasu.
Na gondolach silnika zabudowane zostały kasety wyrzutni ASO-2 zawierające pułapki termiczne(flary) dla zmylania rakiet przeciwlotniczych sterowanych na podczerwień.Ogon samolotu zakończony zasobnikiem na spadochron hamujący i anteną systemu PION
Gondola silnika R-195-300 Ciekawostką jest wielopaliwowość silnika, który może pracować na każdym paliwie lotniczym i samochodowym!Maksymalna ilość paliwa to 5000kg.
Samolot z pełnym uzbrojeniem stojący na lotnisku DOSAAF Mińsk- Borowa(Białoruś). Z przodu widoczne okno laserowej stacji oświetlania i pomiaru odległości KLON, nad nim fotokarabin, dwie lance to odbiorniki ciśnień powietrza zaopatrzone w anteny systemu PION. Zaraz przed owiewką kabiny antena urządzenia rozpoznawczo - odzewowego CHROM
Główne uzbrojenie artyleryjskie to umieszczone pod kadłubem(na zdjęciu widzimy wylot luf)dwulufowe działko kal. 30 mm z zapasem amunicji 250 pocisków strzelające z szybkostrzelnością 3000 strz./ min.
Samolot posiada osiem węzłów podwieszeń uzbrojenia i dwa skrajne na rakiety powietrze-powietrze R-60. Łączna waga podwieszeń to ok. 4000 kg. Na zdjęciu widoczne są od strony kadłuba : zbiornik paliwa PTB-800, prawdopodobnie bomba zapalająca, dwie wyrzutnie niekierowanych rakiet S-5 po 32 rakiety każdy.
Przed kabiną pod łatwo zdejmowalnymi pokrywami umieszczone są bloki wyposażenia awionicznego.Kabina jest osłonięta tytanową, spawaną wanną o grubości 24 mm, za kabiną 17 mm. Osłona chroniąca głowę pilota jest ze stali o grubości 6mm, przednia szyba to 57mm szkła pancernego.
Samolot uczestniczył w walkach w Afganistanie ,mając na swym koncie 367 bojowych lotów. Średnio rocznie w Afganistanie samoloty Su-25 wylatywały na 360 zadań, choć zdarzały się samoloty uczestniczące aż w 950 lotach.W dolnym lewym rogu zdjęcia czujnik kąta natarcia.
Wejście do kabiny nie wymaga dostawianej drabinki, samolot posiada własną.
W kabinie autor reportażu. Samolot posiada jedno z najlepszych na świecie krzeseł wyrzucanych firmy Zwiezda typu K-36D osłonięte pancernym zagłówkiem. Kiedy w Afganistanie obrona przeciwlotnicza Duszmenów urosła do monstrualnych wymiarów (jedną z dolin osłaniało 200 wkm 12,7 mm Dszk i 30 działek 20 mm nie licząc przenośnych Stingerów) , piloci radzieccy latali w tytanowych hełmach. Za cały okres walk zniszczono 23 samoloty Su-25 z 118 które uczestniczyły w walkach.
Kabina jest bardzo przestronna, widoczność do przodu i na boki jest znakomita. Porównując rzeczywistość do imaginacji z wyśmienitej gry LOCK ON w której można "polatać" tym samolotem nad Krymem stwierdzam, że kabina rzeczywista posiada o wiele lepszą widoczność, w grze ramy przedniej owiewki zostały znacznie poszerzone, stąd ograniczają widoczność,panel uzbrojenia w grze jest słabiej widoczny niż w rzeczywistości.
System sterowania uzbrojeniem i nawigacyjny jest taki sam jak samolotu Su-17M3 będącego na wyposażeniu polskiego lotnictwa.Celownik strzelecko - bombardierski ASP-17 i dalmierz laserowy KLON jest wspomagany wskaźnikiem kąta natarcia i ślizgu DUAS
Najbliżej Polski samolot wraz z pełnym uzbrojeniem można oglądać na Słowacji. W muzeum lotnictwa w Piestanach.
Ciekawym przykładem uzbrojenia podwieszanego jest zasobnik SPPU-22 zawierający dwulufowe działko GSz-23 kal. 23mm. Lufy działka zainstalowano na ruchomej lawecie , co umożliwia prowadzenie luf za celem i zarazem dłuższy czas ostrzeliwania celu.Muzeum Piestany
Na Air show Radom 2011 pojawił się ukraiński Su-25 UB świeżo zmodernizowany i pomalowany. Zwraca uwagę wyższy niż w wersji jednomiejscowej statecznik pionowy.
Podczas wieloletniej eksploatacji i udziału w wielu konfliktach zbrojnych(ostatnio Gruzja 2008r.)samolot okazał się konstrukcją udaną, ma duże możliwości bojowe, dużą zdolność przetrwania i siłę ognia. Jest on ciągle modernizowany i trafił nawet na pokład jedynego rosyjskiego lotniskowca, jako samolot pokładowy.