Boeing 787-8 Dreamliner (z ang. Liniowiec marzeń)
SP-LRB
Kolejny z lotów szkoleniowych LOT-owskiego
B787 tym razem w Krakowie zagościł
SP-LRB, samolot dostarczony do Polski w grudniu 2012 roku noszący numer seryjny:
78
Maszyna przyciąga uwagę wyglądem, cudowne skomponowane są skrzydła z dodatnim wzniosem i nieortodoksyjnymi kształtami, kadłub wykonany w całości z kompozytów węglowych i szklanych jest gładki bez linii podziału blach poszycia. Także światła antykolizyjne i reflektory lądowania inaczej świecą co wyróżnia
Dreamlinera od innych maszyn.
Napęd stanowią silniki
Rolls-Royce Trent 1000 nowej generacji w których 85 procent ciągu wytwarza wentylator ( średnica 2,8 metra) widoczny na wlocie do silnika. Dla osiągnięcia przewidywanego ciągu przetłacza on 1 tonę powietrza w ciągu sekundy!
Charakterystyczna postrzępiona obudowa silnika służy podobno redukcji hałasu wytwarzanego przez silnik i rzeczywiście samolot podczas lądowania i startu jest niesamowicie cichy.
Samolot ma wiele napędów elektrycznych. Zrezygnowano z poboru powietrza z silników do m. in. utrzymania ciśnienia w kabinie, odladzania skrzydeł,hamulców , instalacji hydraulicznej. Te funkcje wykonują w nim urządzenia elektryczne. Czyli ciśnienie w kabinie nie jest zależne od wysokości lotu!
Samolot ma zużywać o 20 procent mniej paliwa niż konkurenci. Do zbiorników można natankować prawie 125000 litrów nafty!
Dreamliner tuż przed progiem pasa startowego lotniska Kraków Airport
W końcówce ogona widoczny wylot spalin pomocniczej jednostki napędowej(APU)
Przyziemienie i hamowanie. Widoczne otwarte wszystkie spojlery i klapy.
Malowanie polskich B787 wzbudziło pewne kontrowersje. Pierwotnie miało być zmienione bez charakterystycznego symbolu żurawia na ogonie. Ale liczne protesty w tym akcja
"Ręce precz od żurawia LOT" okazały się skuteczne. Na samolocie nie widzimy już charakterystycznego granatowego pasa wzdłuż kadłuba, zostało logo firmy i napis Polish Airlines. U nasady granatowego statecznika pionowego znalazło się miejsce na stylizowaną flagę Polski nad którą widnieje rzeczony "żuraw" wpisany w koło . Osobiście stylizacja ogona mi się nie podoba "żuraw" na tak wąskim i eleganckim stateczniku wygląda kiepsko.
Linie lotnicze LOT zainteresowały się samolotem w 2005 roku chciano jak najszybciej wymienić flotę starzejących się
B767 na osiem nowoczesnych i pod każdym względem lepszych
B787.
Kiepsko to wyszło ponieważ samoloty które miały być dostarczone w 2008 roku pojawiły się na polskim niebie dopiero pod koniec 2012 roku!
Boeing 767-300ER ----------------------------- Boeing 787-800
długość 54,9m ----------------------------- 56,7m
rozpiętość 47,6m ----------------------------- 60,0m
masa własna 90000kg ----------------------------- 109000 kg
masa start. 186800kg ----------------------------- 228000 kg
liczba foteli 243 ----------------------------- 252
prędkość 850km/h ----------------------------- 910km/h
zasięg 11000km ----------------------------- 15000km
B787 jest nowoczesny i piękny. Wiele parametrów technicznych imponuje mi,samolot jest rzeczywiście na miarę XXI wieku. Ale rynkowe miesięczne raty leasingu dla tego typu samolotu porażają wielkością, bowiem kształtują się w wysokości ok. jednego miliona dolarów!
Oby te nowoczesne samoloty nie okazały się przysłowiowym gwoździem do trumny upadającego LOT-u.