Agusta AW.109S GrandNew

Agusta Westland AW.109S GrandNew

Na festynie lotniczym Łososina 2013

uploaded_img/aw1.JPG

Jednym z najciekawszych i najnowszych statków powietrznych uczestniczących w dynamicznym pokazie na Festynie Lotniczym w Łososinie- 2013 był śmigłowiec zakupiony przez firmę: Wiśniowski bramy garażowe i przemysłowe z Wielogłowy k. Nowego Sącza.

uploaded_img/aw2.JPG

Śmigłowiec dostarczono pod koniec 2012 r. w wersji VIP. Posiada pięć ekskluzywnych foteli pasażerskich. Na zdjęciu zwraca uwagę bardzo duży statecznik poziomy o wiele większy niż w bazowym AW.109

uploaded_img/aw21.JPG

Maszyna jest najnowszym wariantem powiększonego Granda. Wyposażonym w nowy kokpit z wyświetlaczami ułatwiającymi pilotowanie , a także dającym takie możliwości zarządzania lotem, jakie nigdy wcześniej nie były gwarantowane przez lekkie, dwusilnikowe śmigłowce tej klasy. GrandNew wyposażony jest m.in. system naprowadzania pionowego do lądowania z wykorzystaniem GPS (LPV). Nowy 4-osiowy cyfrowy autopilot, syntetyczna wizja z wykorzystaniem wyświetlaczy wielofunkcyjnych EFIS zintegrowana z systemem zarządzania lotem (FMS), system wizualizacji terenu i ostrzegania o przeszkodach (TAWS), trójwymiarowe drogi powietrzne (HITS), nagrywanie parametrów lotu, system wzmocnienia wizualizacji ukształtowania terenu (EVS) oraz mapę cyfrową.

uploaded_img/aw22.JPG

Przy lądowaniu GrandNew robił za kosiarkę do trawy.

uploaded_img/aw3.JPG

Śmigłowiec jest dwusilnikowy co pozwala na loty nad centrami miast. Moc trwała silników PW207C to 548 KW (745KM).

Zasięg maksymalny z pięcioma pasażerami to blisko 800 kilometrów.

uploaded_img/aw31.JPG

Bardzo elegancka ta płoza ogonowa.

uploaded_img/aw4.JPG

Maszyna ze schowanym podwoziem wygląda bardzo opływowo, co w połączeniu z nowoczesnym wirnikiem i mocnymi silnikami pozwala rozpędzić się do zawrotnej(oczywiście dla śmigłowców) prędkości 311 km/h!
Prędkość wznoszenia do 9,3 m/s.

uploaded_img/aw41.JPG

Malowanie Agusty:
Czarny mat plus znak firmowy plus biało czerwona flaga na szczycie statecznika pionowego tworzy bardzo odważny wizerunek tego nowoczesnego śmigłowca. Taki wygląd kojarzy się wszystkim z operacjami specjalnymi , przenikaniem nocą nad obszar przeciwnika z Black Hawkiem i Ka-50 Werewolf. Jest elegancki i mnie się podoba. Ciekawie jak będzie wyglądał na jakimś zagranicznym Helipadzie stojąc pośród "cukierkowo" pomalowanych w paseczki braci?

uploaded_img/aw5.JPG

Maksymalna masa startowa to 3175 kg.

uploaded_img/aw6.JPG

W tym miejscu należy pogratulować Panu Wiśniowskiemu, że polską firmę stać na tak piękny i nowoczesny śmigłowiec. Na pewno dużo kosztował, szacuję że, pod 30 mln złotych ale dzięki temu cieszy na pewno właściciela i nas spoglądających w niebo kiedy GrandNew leci.

uploaded_img/aw7.JPG