Agusta Westland AW.109S GrandNew
Na festynie lotniczym Łososina 2013
Jednym z najciekawszych i najnowszych statków powietrznych uczestniczących w dynamicznym pokazie na
Festynie Lotniczym w Łososinie- 2013 był śmigłowiec zakupiony przez firmę:
Wiśniowski bramy garażowe i przemysłowe z Wielogłowy k. Nowego Sącza.
Śmigłowiec dostarczono pod koniec 2012 r. w wersji VIP. Posiada pięć ekskluzywnych foteli pasażerskich. Na zdjęciu zwraca uwagę bardzo duży statecznik poziomy o wiele większy niż w bazowym AW.109
Maszyna jest najnowszym wariantem powiększonego Granda. Wyposażonym w nowy kokpit z wyświetlaczami ułatwiającymi pilotowanie , a także dającym takie możliwości zarządzania lotem, jakie nigdy wcześniej nie były gwarantowane przez lekkie, dwusilnikowe śmigłowce tej klasy.
GrandNew wyposażony jest m.in. system naprowadzania pionowego do lądowania z wykorzystaniem GPS (LPV). Nowy 4-osiowy cyfrowy autopilot, syntetyczna wizja z wykorzystaniem wyświetlaczy wielofunkcyjnych EFIS zintegrowana z systemem zarządzania lotem (FMS), system wizualizacji terenu i ostrzegania o przeszkodach (TAWS), trójwymiarowe drogi powietrzne (HITS), nagrywanie parametrów lotu, system wzmocnienia wizualizacji ukształtowania terenu (EVS) oraz mapę cyfrową.
Przy lądowaniu
GrandNew robił za kosiarkę do trawy.
Śmigłowiec jest dwusilnikowy co pozwala na loty nad centrami miast. Moc trwała silników
PW207C to 548 KW (745KM).
Zasięg maksymalny z pięcioma pasażerami to blisko 800 kilometrów.
Bardzo elegancka ta płoza ogonowa.
Maszyna ze schowanym podwoziem wygląda bardzo opływowo, co w połączeniu z nowoczesnym wirnikiem i mocnymi silnikami pozwala rozpędzić się do zawrotnej(oczywiście dla śmigłowców) prędkości
311 km/h!
Prędkość wznoszenia do 9,3 m/s.
Malowanie Agusty:
Czarny mat plus znak firmowy plus biało czerwona flaga na szczycie statecznika pionowego tworzy bardzo odważny wizerunek tego nowoczesnego śmigłowca. Taki wygląd kojarzy się wszystkim z operacjami specjalnymi , przenikaniem nocą nad obszar przeciwnika z
Black Hawkiem i
Ka-50 Werewolf. Jest elegancki i mnie się podoba. Ciekawie jak będzie wyglądał na jakimś zagranicznym
Helipadzie stojąc pośród "cukierkowo" pomalowanych w paseczki braci?
Maksymalna masa startowa to 3175 kg.
W tym miejscu należy pogratulować Panu Wiśniowskiemu, że polską firmę stać na tak piękny i nowoczesny śmigłowiec. Na pewno dużo kosztował, szacuję że, pod 30 mln złotych ale dzięki temu cieszy na pewno właściciela i nas spoglądających w niebo kiedy GrandNew leci.