SLAVNICA 2012 AIR SHOW
Słowacja
Gwiazda pokazów
Spitfire mk.XVIe
Lotnisko aeroklubu Dubnica położone w dolinie rzeki Wag przywitało nas rano 9 czerwca stabilnym ale zachmurzonym niebem. Położone wśród pól kukurydzy z krótko przystrzyżoną trawą(rzadkość na polskich lotniskach trawiastych) z tłem w postaci gór wydawało się jakby stworzone do podziwiania pokazów lotniczych oldtimerów.
Produkowany w Czechosłowacji w latach pięćdziesiątych
L-60s Brigadyr
Zlin-37A "Ćmielak" - rolniczy samolot naszych południowych sąsiadów. Słabszy i brzydszy od naszych Kruków i Dromaderów. Tutaj w prywatnych rękach i nietypowym malowaniu.
Robinson R-44 na tle gór Małej Fatry.
Zlin Z-526AFS-V
L-410 Turbolet firmy Dubnica Air specjalizującej się w wożeniu skoczków spadochronowych na wysokość 4000 metrów i skokach tandemowych nad Slavnicą. Skok z instruktorem z w.w. wysokości rozpoczyna się swobodnym spadaniem przez ok. 50 sekund, po czym na wys ok. 1500 metrów następuje otwarcie spadochronu i po ok. 5 minutach lądowanie.
Łódź latająca
Sikorski S-38, egzemplarz pochodzący z lat trzydziestych XX wieku, wyprodukowano 79 egzemplarzy tego modelu. Przy prędkości 110 mph posiadała zasięg 750 mil.
Mraz M-1 Sokół, pierwszy samolot wyprodukowany w Czechosłowacji po zakończeniu II wojny św.
Następna gwiazdą pokazu był polski
SB lim-2 fundacji "Polskie Orły".
Samolot wyprodukowany w 1954 roku został poddany gruntownemu remontowi i ponownie oblatany w 2010 roku. Od tego momentu uczestniczy w pokazach zarejestrowany w kategorii "specjalny" pod nr
SP-YNZ
Ubolewam nad faktem, że polska firma lotnicza PZL Mielec z przedwojenną tradycją(1938 r.)sprzedana Amerykanom,a produkująca w latach pięćdziesiątych te świetne samoloty, zestrzeliwujące amerykańskie maszyny w Korei nie była w stanie zachować choćby jednego latającego egzemplarza!
Replika szybowca
Honza
Jak-52 słowackiej Retro Sky.
Dość ciekawa jest historia tego wyprodukowanego w 1996 roku w Rumunii samolotu. Sprzedany do USA, został w 2008 r. z powrotem dostarczony do Europy i od 2009 r lata na Słowacji.
Czeski zespół akrobacyjny "Follow-me"
Maszyny :
3 x Zlin Z-226 i 1x Z-326 wyprodukowane ponad pół wieku temu!
Zespół "Očovskí Bačovia " w składzie holówka
Z-137T i cztery L-13 Blanik.
W 2006 roku ustanowili światowy rekord w holowaniu na raz dziewięciu szybowców.
Nastepna gwiazda pokazu, podnosząca ciśnienie krwi u każdego Polaka, rządowy, słowacki
Tu-154M w serii bardzo niskich przelotów nad trawiastym lotniskiem.
Zoltan Veres na co dzień pilotuje B 737, tutaj w ekstremalnie niskim przelocie akrobacyjnym samolotem
MXS certyfikowanym do akrobacji o przeciążeniach +/-12G ,silnikiem o mocy 350KM i prędkością obrotu wokół własnej osi równą 450 stopni na sekundę.
North American AT-6B Texan upodobniony na japoński samolot myśliwski
Zero
Startuje następna gwiazda pokazu
General Motors TBM-3R Avenger
Samolot z widoczną w luku bombowym torpedą lotniczą, był w czasie wojny samolotem pokładowym (operującym z lotniskowca) lotnictwa marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych.
Samolotem "Zero" przyleciał jako pilot pokazowy
Laurent Golay główny menager firmy
Alpine Aviator Company organizującej w tym sezonie
PEARL HARBOR TOUR IN CZECH REPUBLIC. Laurent pilotował w swej karierze takie samoloty jak:Boeing 747-200/300/400, Boeing 737-200/NG/BBJ, Sud Aviation Caravelle, Gulfstream IV i V, Learjet 31, Saab 2000, Dornier 328, Boeing Stearman, Jak-52, North American T6, Pitts S2B
A na tylnym siedzeniu "Zera" przyleciała na pokazy ta piękna kobieta.
Węgierski Lisunow Li-2 w malowaniu nieistniejącego "Maleva"
Szkolno - treningowy
Aero L-29 Delfin, który jako jedyny z prezentowanych odrzutowców startował i lądował z trawy. Własność czeskiej firmy
Blue Sky Service w której za jedyne 12500 czeskich koron można się tym samolotem przelecieć!
Dwa
Texany czeskiej firmy
Airtrade
PITTS S2 Aeroklubu Koszyce.
CASA - 131
Niekwestionowana gwiazda pokazów
Spitfire mk.XVI latał bardzo dynamicznie i głośno.
Świetne pokazy , polecam wszystkim!