Tisovec-zębatkowa kolej na Słowacji

Zubaćka Tisovec - sierpień 2016 r.


uploaded_img/tis1.JPG

Ponad sto lat temu na terenie Słowacji- wtedy Austro - Węgier połączenie kolejowe hut żelaza z okolic Tisowca z resztą kraju było wielkim problemem. Pasmo Rudaw Słowackich (Slovenské rudohorie) stanęło na przeszkodzie projektantom linii. Wyznaczono trasę liczącą 41 kilometry , która pokonuje pasmo gór przez przełęcz Zbojska na wysokości 725 metrów n.p.m. Kąt nachylenia trasy dochodzący do 50,2 promili wymusił na projektantach konieczność zastosowania podwójnej zębatki systemu Abt.

uploaded_img/tis2.JPG

Zębatkowy parowóz rodem z wiedeńskiej fabryki Floridsdorf pozyskany w Rumunii. Seria parowozów zębatkowych typu TIVc MAV została wyprodukowana w roku 1908 dla zębatkowej kolei Cáransébes – Subcetate.


uploaded_img/tis21.JPG

Nad silnikiem parowym widoczny rozrząd pary dla napędu kół zębatych umieszczonych wewnątrz ostoi.

uploaded_img/tis3.JPG

Z siedmiu wyprodukowanych sztuk, tylko ta jedyna jest pod parą. Kocioł produkuje parę o nadciśnieniu 12 atm co pozwala lokomotywie pchać wagony przy pomocy napędu zębatkowego o łącznej masie do 120 ton pod górę z prędkością 10 km/h .

uploaded_img/tis31.JPG

W budce maszynisty zwracają uwagę dwie przepustnice pary , oddzielne dla napędu adhezyjnego i zębatkowego. I cztery rodzaje hamulców.

uploaded_img/tis32.JPG


Mój filmik z przejazdu: KLIKNĄĆ!


uploaded_img/tis4.JPG

Dodatkową atrakcją jest przejazd przez tunel zaraz za stacją w Tisowcu.

uploaded_img/tis41.JPG

Pierwszy odcinek trasy jest pokonywany przy pomocy tradycyjnego napędu , który pozwala na rozwinięcie prędkości do 25 km/h

uploaded_img/tis42.JPG

Między przystankiem Banovo a Zboiskami następuje przejście na napęd zębatkowy. Na odcinku 4,7 km parowóz z pociągiem retro pokona różnice wzniesień wynoszącą 166 metry.

uploaded_img/tis5.JPGuploaded_img/tis51.JPG

Za nami cały czas podążała spalinówka z wodą...

uploaded_img/tis52.JPG

...która za pomocą motopompy została wlana w do zbiorników parowozu na stacji w Zbojskach.

uploaded_img/tis6.JPG

Po przerwie pociąg ruszył w powrotną drogę. Informacje, rozkłady jazdy są dostępne na stronie www.zubacka.sk

uploaded_img/tis7.JPGuploaded_img/tis8.JPG

Wnętrza wagonów są bardzo elegancko wykończone.

uploaded_img/tis9.JPG


Niebywała atrakcja, porównywalna z alpejskimi kolejami, sympatyczna obsługa, cudowna trasa i ciuchcia! Oto zalety jakie cechują tą kolejową atrakcję turystyczną naszego południowego sąsiada. No a sapanie pod górę tego zębatkowego samowarka, cudowne... POLECAM!