W latach 50-tych XX wieku wraz z rozwojem kombinatu metalurgicznego w Nowej Hucie zaistniała konieczność doprowadzenia linii kolejowej do huty i cementowni. W 1952 roku doprowadzono tory do linii kolejowej nr 133 biegnącej w kierunku Śląska, a rok później do Podłęża na linii nr 91. Tak powstała linia nr 95 zwana dużą obwodnicą Krakowa.
Na trasie biegnącej w stronę Podłęża należało pokonać przeszkodę wodną w postaci rzeki Wisły. Podpory wykonało Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 9 (ZBM Kraków) a kratownice Mostostal Kraków.
Most to trójprzęsłowa konstrukcja długości ok. 250 metrów i szerokości ok. 13 metrów. Przęsło środkowe ma długość 98 metrów a skrajne po 72,72 m. Przęsła są stalowymi kratownicami parabolicznymi z jazdą dołem, oddzielnymi pod każdym torem, posadowionymi na betonowych podporach. Most obecnie jest po remoncie , jest naprawiony i wymalowany przez co prezentuje się bardzo elegancko. Proszę zauważyć , że konstrukcja ma wiele elementów zaprojektowanych harmonijnie i elegancko przez co nabiera lekkości.
Cała linia nr 95 została ostatnio zmodernizowana i przystosowana do ruchu z prędkością 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla towarowych.
Widok na rzekę w stronę Niepołomic.
Proszę obejrzeć mój filmik o moście: KLIKNĄĆ!
Widok z mostu na południe w stronę Podłęża. Lewy tor ułożony na nowo, jeszcze nie gotowy, prawy czynny w stanie fatalnym z ograniczoną prędkością do 50km/h. Stan z 2017 roku.
Kilka dni intensywnych opadów i Wisła wychodzi z koryta...
Wielkie remonty i modernizacje krakowskich torów spowodowały , że "duża obwodnica" znów żyje! Niektóre pociągi w tym IC jadą teraz z Krakowa Głównego z ominięciem Płaszowa.Na zdjęciu PKP IC Malczewski prowadzony nowoczesną lokomotywą elektryczną GRIFFIN.
Proszę zobaczyć mój filmik o ruchu pasażerskim na linii nr 95: KLIKNĄĆ!