Expres do Raja. Słowacja 2018

Pociąg retro na trasie Poprad - Cervena Skala prowadzony parowozem 477.013 w dniu 1.05.2018r.


uploaded_img/pap11.jpg

Siedmio-wagonowy skład prowadzony lokomotywą 477.013 z "popychem" w postaci spalinowozu typu 750 wyruszył rano o siódmej z Popradu na całodzienną wycieczkę w góry. Trasa wiodła początkowo linią nr 180 do Margecan, następnie bardzo widokową jednotorową, niezelektryfikowaną linią nr 173 do Cervenej Skaly. W sumie 159 km w jedną stronę.

uploaded_img/pap12.jpg

Najciekawszy z technicznego i widokowego punktu widzenia odcinek leży między Dobszyńską lodową jaskinią a Telgartem. Na rysunku z lat 30-tych XX wieku, kiedy powstała ta linia zaznaczyłem numerkami te miejsca z których robione były zamieszczone tu zdjęcia.

uploaded_img/pap1.JPG

1. Na stację w Dobszyńskiej lodowej jaskini pociąg wjechał przed czasem z kierunku od Stratena.


uploaded_img/pap2.JPG

2. Parowóz serii 477.0 to trzy cylindrowy tendrzak o układzie osi 242, wyprodukowany w 1951 roku dla obsługi pociągów podmiejskich i pospiesznych na krótsze odległości. Nowoczesny kształt, barwne lakiery, łożyska toczne i duża moc(2100 KM) sprawia, że ten parowóz wyprodukowany przez praską ĆKD jest najbardziej podziwianą serią europejskich tendrzaków. Numer serii wskazuje, że pierwsza liczba to ilość osi napędzanych- 4, druga liczba -7 oznacza prędkość maksymalną, dodajemy liczbę trzy i mamy 10 czyli maksymalną prędkość 100 km/h. Trzecia liczba mówi nam o nacisku osi napędowych , czyli do liczby 7 dodajemy 10 , wychodzi 17 ton na oś.



uploaded_img/pap3.JPG

3. Stacja położona na wysokości 855 metrów npm. to dopiero przygrywka do zdobywania gór . Przed parowozem stoi zadanie pokonania Besnickiego tunelu w którego wnętrzu położony jest najwyższy punkt trasy , położony na wysokości 955,5 metrów npm., Po przekroczeniu którego pociąg będzie zjeżdzał w dół do Telgartu i Cervenej skały.

uploaded_img/pap4.JPG

4. Telgarcki wiadukt o długości 86 metrów a stanowiący preludium tunelowi spiralnemu. Na wiadukcie linia ma 17 promili spadku. W dole widoczny wylot z tunelu spiralnego na przystanku Telgart Penzion.


uploaded_img/pap5.JPG

5. Parowóz wyjeżdża z spiralnego tunelu po pokonaniu w ciemności 1239 metrów, pokonuje różnicę poziomów 31 metrów.

Mój filmik z tunelem z zimy 2016 roku: KLIKNĄĆ!


uploaded_img/pap6.JPG

6. Po wyjeździe z tunelu pociąg przez wiadukt przekracza drogę i udaje się w kierunku stacji Telgart. Na końcu pociągu widzimy "Okularnika"(Brejlovec) 750.183-6

uploaded_img/pap7.JPG

7. Pociąg na stacji docelowej - Cervena Skala, gdzie zaczyna się linia nr 172 biegnąca do Bańskiej Bystrzycy. Stacja jest położona na wysokości 785 metrów npm.

uploaded_img/pap8.JPG

8. Stacja pierwszego maja została przez przyrodę ozdobiona milionami kwitnących mleczy.

uploaded_img/pap9.JPG

9,10. Ostatnie ze zdjęć to wyjazd z drugiej strony pod Besnicky tunel, a dokładnie wyjazd z Kronsky tunel i podjazd 8 promilowy pod najwyższy punkt trasy.

uploaded_img/pap91.JPG


Cudowna przyroda i kolejowa infrastruktura, piękny skład prowadzony parowozem , a do tego ładna pogoda, taki był "Expres do Raja" a.d.2018! Proszę oglądnąć mój filmik : KLIKNĄĆ!