Pociąg retro na trasie Poprad - Cervena Skala prowadzony parowozem 477.013 w dniu 1.05.2018r.
Siedmio-wagonowy skład prowadzony lokomotywą 477.013 z "popychem" w postaci spalinowozu typu 750 wyruszył rano o siódmej z Popradu na całodzienną wycieczkę w góry. Trasa wiodła początkowo linią nr 180 do Margecan, następnie bardzo widokową jednotorową, niezelektryfikowaną linią nr 173 do Cervenej Skaly. W sumie 159 km w jedną stronę.
Najciekawszy z technicznego i widokowego punktu widzenia odcinek leży między Dobszyńską lodową jaskinią a Telgartem. Na rysunku z lat 30-tych XX wieku, kiedy powstała ta linia zaznaczyłem numerkami te miejsca z których robione były zamieszczone tu zdjęcia.
1. Na stację w Dobszyńskiej lodowej jaskini pociąg wjechał przed czasem z kierunku od Stratena.
2. Parowóz serii 477.0 to trzy cylindrowy tendrzak o układzie osi 242, wyprodukowany w 1951 roku dla obsługi pociągów podmiejskich i pospiesznych na krótsze odległości. Nowoczesny kształt, barwne lakiery, łożyska toczne i duża moc(2100 KM) sprawia, że ten parowóz wyprodukowany przez praską ĆKD jest najbardziej podziwianą serią europejskich tendrzaków. Numer serii wskazuje, że pierwsza liczba to ilość osi napędzanych- 4, druga liczba -7 oznacza prędkość maksymalną, dodajemy liczbę trzy i mamy 10 czyli maksymalną prędkość 100 km/h. Trzecia liczba mówi nam o nacisku osi napędowych , czyli do liczby 7 dodajemy 10 , wychodzi 17 ton na oś.
3. Stacja położona na wysokości 855 metrów npm. to dopiero przygrywka do zdobywania gór . Przed parowozem stoi zadanie pokonania Besnickiego tunelu w którego wnętrzu położony jest najwyższy punkt trasy , położony na wysokości 955,5 metrów npm., Po przekroczeniu którego pociąg będzie zjeżdzał w dół do Telgartu i Cervenej skały.
4. Telgarcki wiadukt o długości 86 metrów a stanowiący preludium tunelowi spiralnemu. Na wiadukcie linia ma 17 promili spadku. W dole widoczny wylot z tunelu spiralnego na przystanku Telgart Penzion.
5. Parowóz wyjeżdża z spiralnego tunelu po pokonaniu w ciemności 1239 metrów, pokonuje różnicę poziomów 31 metrów.
Mój filmik z tunelem z zimy 2016 roku:
KLIKNĄĆ!
6. Po wyjeździe z tunelu pociąg przez wiadukt przekracza drogę i udaje się w kierunku stacji Telgart. Na końcu pociągu widzimy "Okularnika"(Brejlovec) 750.183-6
7. Pociąg na stacji docelowej - Cervena Skala, gdzie zaczyna się linia nr 172 biegnąca do Bańskiej Bystrzycy. Stacja jest położona na wysokości 785 metrów npm.
8. Stacja pierwszego maja została przez przyrodę ozdobiona milionami kwitnących mleczy.
9,10. Ostatnie ze zdjęć to wyjazd z drugiej strony pod Besnicky tunel, a dokładnie wyjazd z Kronsky tunel i podjazd 8 promilowy pod najwyższy punkt trasy.
Cudowna przyroda i kolejowa infrastruktura, piękny skład prowadzony parowozem , a do tego ładna pogoda, taki był "Expres do Raja" a.d.2018! Proszę oglądnąć mój filmik : KLIKNĄĆ!