Między miejscowościami Podłęże, Rudzice i Podgrabie w województwie małopolskim wybudowano w latach 50-tych XX wieku węzeł kolejowy. Do linii nr 91 Kraków - Medyka dołączono łącznik do Nowej Huty który z czasem zyskał miano dużej obwodnicy Krakowa.
Źródło: OpenStreetMap.org
Podłęże ma szczęście bycia stacją węzłową. To tutaj rozpoczynała się , niedawno rozebrana, linia jednotorowa do Niepołomic . To tutaj w niedalekiej przyszłości powstanie nowa linia Podłęże - Piekiełko prowadząca przez Gdów prosto w Beskid Wyspowy. Także tutaj na świeżo zmodernizowanej stacji skupiono sterowanie węzłem likwidując posterunki odgałęźne w Rudzicach i Podgrabiu.
Widok na stacje Podłęże od zachodniej strony , na pierwszym planie wiadukty pod którymi przepływa potok Podłężanka
.
Wylot za stacji na zachód , prawy tor do Krakowa, lewy na Nową Hutę. Żółte elementy przy torach to automatyczne smarownice przytorowe.
Początek lk nr 95 czyli 90-stopniowy łuk za Podłężem prowadzący ku mostowi na Wiśle widocznemu po prawej na zdjęciu. Trasę do Podłęża otwarto 22 października 1955 roku a już w 1959 roku została zelektryfikowana.
Tor w stronę Krakowa .
Rudzice , widoczne nowe słupy wysokiego napięcia to zmodernizowane zasilanie podstacji trakcyjnej.
Grafficiarze ozdobili już wszystkie nowo wytynkowane wiadukty.
Tor z Nowej Huty przebiega w węźle pod takim wiaduktem.
Największą ciekawostką węzła jest najstarszy wiadukt kolejowy linii CLB(Carl Ludwig Bahn) zachowany w nie zmienionej postaci,znajdujący się w Rudzicach w niewielkiej odległości od parkingu na autostradzie.
Mój filmik z węzła:
Proszę kliknąć!