RENDEZ-2017
Święto słowackiej kolei.
Bratysława , czerwiec, 2017r.
Jak co roku na terenie bratysławskiej lokomotywowni Bratislava vychod zorganizowano świetną imprezę kolejową.
Polski akcent na pokazie, drezyna Warszawa 223, eksportowa wersja robiona dla Czechosłowacji.
Wagon do przewozu kwasu, firmy Dynamit Nobel.
Nie jest to tylko zlot lokomotyw, na zdjęciu austriacki
Saurer 5 GF-ST bus w malowaniu pocztowym a obok właściciele gustownie ubrani w epokowe stroje.
Cudowny węgierski "Nohab". Lokomotywa spalinowa zbudowana przez szwedzkiego producenta, firmę NOHAB dla kolei węgierskich MAV w ilości 20 sztuk. Lokomotywa ma rodowód amerykański, została skonstruowana przez GM, a licencję kupiła szwedzka firma. Ten egzemplarz jest własnością MAV NOSTALGIA.
Następni goście przybywają; austriacka "Kriegslokomotiv" serii 52 i węgierska 424.
Parowóz serii
424 to przykład uniwersalnej maszyny produkowanej w latach 1924-1958 na Węgrzech w ilości ponad 500 egzemplarzy.
Filmik:
KLIKNĄĆ!
Austriacka maszyna wjeżdża na obrotnicę.
Elegancką konstrukcję powojennego parowozu pośpiesznego prezentowała "Szlachcianka -Šlechtična" , parowóz serii
475 produkowany w latach 1947-50 w pilzneńskich zakładach Skoda. Prędkość maksymalna 100 km/h, nacisk na oś 15 ton.
Mój filmik :
KLIKNĄĆ!
Bratysława to też parada spalinówek, tu w kolejności: zielona Rosnićka, T458 Hektor i 753 Brejlovec.
Lokomotywa spalinowa 759(T499) Kyklop. Protypowa , skonstruowana przez CKD Praga maszyna dzierży rekord prędkości czechosłowackich spalinówek wynoszący 176 km/h. Eksploatacyjna maksymalna prędkość to 140km/h.
Najważniejszą z lokomotyw spalinowych krajów RWPG była narzucona przez ZSRR ługańska M62(T679)zwana na południu Sergiejem, u nas Gagarinem a w NRD Taigatrommel . Mocna ale wyposażona w dwusuwowy diesel pożerający ogromne ilości oleju , żyje do dzisiaj dzięki remotoryzacji i świetnemu napędowi elektrycznemu. W głębi węgierski Nohab, który przegrał z Sergiejem.
Kiedy w latach 60-tych Czechosłowacja zelektryfikowała część linii napięciem zmiennym 25KV 50Hz
zakłady Skoda wyprodukowały designerskie elektrowozy z laminatowym nadwoziem zwane przez to Laminatky. Elektrowozy czteroosiowe miały moc ponad 3MW i prędkość maksymalną 120 km/h.
Z dalekiego słowackiego Tisovca przybył zębatkowy ponad stuletni parowóz.
Filmik :
KLIKNĄĆ !
RENDEZ to także wieczorne fotografowanie . Po 20-tej teren lokomotywowni staje się bardziej kameralny, zapalane są naftowe latarnie, i rozpoczyna się fotografowanie ze statywów. Tu lokomotywa przemysłowa BS 200 w tle Nohab.
Szlachcianka, a poniżej zębatkowy parowóz . W tle zamazane drzewa, bowiem zerwał się wiatr. Tak zakończyła się kolejowa impreza na Słowacji, którą każdemu mikolowi polecam!
Filmik:
KLIKNĄĆ!