Biało-czerwone iskry

Biało - Czerwone Iskry
Zespół akrobacyjny PSP


uploaded_img/isk1.JPGPowstał w 2000 roku jako kontynuator tradycji zespołu Rombik,który w 1991 roku przyjął oficjalną nazwę "Zespół Akrobacyjny Iskry" i jest od wielu lat naszą narodową wizytówką na licznych pokazach lotniczych od Turcji do Wielkiej Brytanii.
Skład zespołu w 2011 roku stanowili:
mjr pil. Jacek Jaworek
- prowadzący
mjr pil. Dariusz Karwowski - zamykający
mjr pil. Mariusz Szymla - prawy prowadzony
kpt. pil. Tomasz Łukaszczuk - lewy prowadzony
kpt.pil. Maciej Kopiel - zamykający i pilotaż indywidualny
kpt.pil. Tomasz Czerwiński - prawy prowadzony
kpt.pil. Mirosław Kopeć - lewy prowadzony
kpt. pil. Paweł Wichowicz - komentator i przewidziany do szkolenia na pozycji prawego prowadzonego. uploaded_img/isk11.JPGSamoloty zespołu to specjalnie zmodyfikowane w 1991 roku TS-11 ISKRA MR.
Biało - czerwone iskry mają zdemontowane uzbrojenie i celownik. Zostały wyposażone w urządzenia radionawigacyjne: transponder, odbiorniki ILS i VOR. Samolot jest pomalowany w barwy narodowe, a nowe malowanie zmniejsza opory tarcia. Samolot (z wyjątkiem nr 1 , który ma słabszy silnik) posiada mocniejszy silnik: SO-3W o ciągu ok. 1100 KG. W miejscu zdemontowanego działka zabudowano zbiornik mieszczący 70 litrów cieczy dymotwórczej.W związku z modernizacją uzyskano też dodatkowe zmniejszenie masy samolotu , co wpływa na zwiększoną manewrowość.
uploaded_img/isk12.JPGPowstały na początku lat sześćdziesiątych samolot Iskra stał się jednym z najlepszych w tej kategorii sprzętu lotniczego na świecie. Jest on również pierwszym samolotem z napędem odrzutowym zaprojektowanym i skonstruowanym całkowicie w Polsce przez grupę konstruktorów kierowaną przez prof. Tadeusza Sołtyka(stąd oznaczenie TS).
Iskra na której w minionych latach wyszkoliły się dziesiątki roczników polskich pilotów wojskowych, nie odniosła sukcesu eksportowego. Jej jedynym zagranicznym użytkownikiem były Indie(zakup 50 sztuk)uploaded_img/isk13.JPGRozpiętość skrzydeł samolotu to 10 metrów , masa własna - ok. 2500 kg. Prędkość maksymalna 720 km/h na wysokości 5000 metrów. Prędkość oderwania podczas startu - 190 km/huploaded_img/isk14.JPGuploaded_img/isk15.JPGUzupełnianie paliwa przed pokazem. Iskra posiada kesonowe zbiorniki paliwa w obu skrzydłach o pojemności po 315 litrów. Do tego dochodzi kadłubowy zbiornik o pojemności 500 litrów i opadowy o poj. 70 litrów. Instalacja paliwowa umożliwia 40 - sekundowy lot w pozycji odwróconej. uploaded_img/isk16.JPGuploaded_img/isk17.JPG
Dęblińska 41 Baza Lotnictwa Szkolnego posiada 41 samolotów Iskra. Do końca roku 2011 skończył się okres używalności ośmiu z nich( wiek 35 lat). W następnych latach następne iskry pójdą w odstawkę, ostatnia będzie seria 20, dla której okres 35 - letniej eksploatacji minie w 2025 roku. Latem 2011 roku w sprawności utrzymywano 16 egzemplarzy, a pięć kolejnych czekało na oblot po remoncie w dęblińskiej filii WZL nr 1.
uploaded_img/isk2.JPGuploaded_img/isk3.JPGNa kilkudziesięciominutowy pokaz składają się takie figury jak:flaga, diament, rozejście i pilotaż indywidualny i.t.p.uploaded_img/isk31.JPGuploaded_img/isk32.JPGuploaded_img/isk33.JPGuploaded_img/isk34.JPG
Koszty materiałów pędnych i smarów dla Iskry przypadające na godzinę lotu(rok 2009):
-1397,5 zł

Całkowity koszt eksploatacji Iskry (obsługa, instruktor, ubezpieczenie, amortyzacja itp.) przypadąjacy na godzinę lotu:
-2740,12 zł
uploaded_img/isk35.JPGuploaded_img/isk4.JPGTS-11 Iskra 1H 0730 z numerem jeden przekazana po wylataniu resursu do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Samolot ten podziwiano w locie na piknikach lotniczych (pierwszym i drugim ), gdzie pilotował go sam dowódca ppłk. pil. Jerzy Leńuploaded_img/isk41.JPGAutor w rozmowie z mjr pil. Dariuszem Karwowskim , który jest szefem nawigacji i zastosowania bojowego w Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Dęblinie . W 2008 r. osiągnął nalot 2450 godzin.uploaded_img/isk5.JPG