ČIERNOHRONSKÁ ŽELEZNICA - Cerny Balog luty 2016
W środkowej Słowacji, nieopodal miasta powiatowego Brezno, wybudowano ponad 100 lat temu, gigantyczną infrastrukturę kolejową. Ponad 131 kilometrów torów o rozstawie 760 mm czyli wąskotorowych służyło do zwózki drzewa z okolicznych kompleksów leśnych.Do dzisiaj zachowała się kilkunastokilometrowa trasa , po której jeżdżą pociągi retro stacjonujące w parowozowni Czerny balog.
Bardzo klimatyczna stacja i muzeum w Czernym Balogu. Z kas biletowych wychodzi maszynista pociągu.
Lokomotywa "Resica U46.903" wyprodukowana w roku 1985 i "spalinówka" RABA TU45.001
6 lutego w "ostatki" wąskotorówka ożyła. Pociąg wyruszył na trasę do Hronca, Dobroci i Wydrowa. Na zdjęciu w tle trasa do Dobroci.
Atmosferę przejazdu najlepiej odda filmik z trasy:
KLIKNĄĆ!
Pociąg złożony z dwóch wagonów pasażerskich z ogrzewaniem prowadziła najstarsza lokomotywa parowa "Joy" U34.904. Maszyna wyprodukowana została w 1906 roku w Budapeszcie.
Obsługa pociągu przejeżdżając przez tartak musiała usunąć kłody drewna z toru...
Lokomotywka sama nabiera sobie wodę z rzeki Hron. Ciekawie umieszczono w niej zbiornik na wodę w ostoi pojazdu, przez co tendrzak wygląda bardzo elegancko z sylwetką nie zaburzona bocznymi zbiornikami na wodę. Obok mostu widoczny wiadukt kolei normalnotorowej.
Bardzo sprawnie działajace ogrzewanie wagonu czyli "koza" na węgiel.
Wodowanie parowozu po skończonej jeździe w Cernym balogu.
Trasa do Wydrowa jest cały czas pod górę.
Motorovy vuz Tatra M21.004 wyprodukowany w 1939 roku. Proszę zwrócić uwagę na charakterystyczne atrybuty wsi słowackiej jakim są słupy z megafonami i radary z napisem "spomal".
Wyprawę do środkowej Słowacji wraz ze zwiedzaniem kolejki leśnej gorąco polecam. To miejsce, oddalone od Bochni o 270 km, jest ciekawe przyrodniczo , a dodatkowy atut w postaci czynnej kolejki leśnej, uatrakcyjnia dodatkowo ten teren. Należy tylko wcześniej sprawdzić na stronie internetowej kolejki dni i godziny kursowania. http://www.chz.sk