Vrutky 2018

29 września 2018 r. we Vrutkach na Słowacji zorganizowano obchody 170 -lecia pierwszego wjazdu pociągu na Słowację na trasie Marchegg – Devínska Nová Ves – Bratislava. Dzień ten nazwano Deň železnice, a zorganizowano go na terenie historycznej lokomotywowni we Vrutkach pod patronatem ŻSR. Poniżej prezentuję na zdjęciach wspaniałe eksponaty , które uczestniczyły w jazdach i prezentacjach na terenie lokomotywowni i na trasach wokół Vrutek.




uploaded_img/vru1.JPG

Prawdziwą gwiazdą pokazu był 486.007 Zelený Anton , który poprowadził pociąg Poprad- Vrutky.

uploaded_img/vru2.JPG

Na zdjęciach widać efekt ostatniego remontu parowozu , czyli zmieniona kolorystyka na bardziej przypominającą tą z lat 30-tych XX wieku. Więcej o parowozie pisałem w osobnym rozdziale specjalnie opisującym typ 486.

uploaded_img/vru21.JPG

W czerwcu 2018 roku zakończył się generalny remont parowozu.


uploaded_img/vru22.JPG

Eleganckie napędowe koła mają 183 cm średnicy.

uploaded_img/vru23.JPG


uploaded_img/vru3.JPG


Lokpmotywa parowa 475.196 to jedna z najlepszych konstrukcji parowozów budowanych w zakładach Skoda w Pilźnie po 1945 roku. Nazwana “Šľachtičná”- pol. Szlachcianka ze względu na piękno i elegancję konstrukcji.

uploaded_img/vru31.JPG


Parowóz mając moc 2000 koni mechanicznych , koła o średnicy 175 cm , prowadził pociągi pasażerskie z prędkością 100 km/h.

uploaded_img/vru32.JPG

uploaded_img/vru4.JPG

Parowóz towarowy 556.036 z 1952 roku. Ponad 2000 KM mocy , ciśnienie pary w kotle aż 18 atm, mechaniczny podajnik węgla, nowoczesny kocioł i ruszt pozwalały na prowadzenie pociągów po 2200 ton brutto z Popradu , cały czas pod górę, do Szczyrby w pojedynkę!

uploaded_img/vru41.JPG

uploaded_img/vru5.JPG

Lokomotywa 477.013 to tendrzak do prowadzenia podmiejskiego ruchu osobowego wielokrotnie opisywany na mojej stronie.

uploaded_img/vru51.JPG

uploaded_img/vru6.JPG

Lokomotywa elektryczna przeznaczona do ruchu towarowego E 669.2 wyprodukowana w latach 60-tych XX wieku przez zakłady Skoda. Moc 2,8 MW prędkość 90 km/h układ osi Co-Co


uploaded_img/vru61.JPG

Lokomotywa elektryczna E 499 produkowana w latach 50-tych na podstawie szwajcarskiej licencji dla świeżo zelektryfikowanej linii Praga -Koszyce. Moc 2.0 MW, prędkość maksymalna 120 km/h. Na zdjęciu zestawiona jako "požiarny vlak " Jako, że na Słowacji za parowozem ma jechać pociąg ppoż ze strażakami!

uploaded_img/vru7.JPG


Dwuczłonowa lokomotywa elektryczna 131 budowana w latach 80-tych przez Skodę dla ciężkich pociągów towarowych prowadzonych trasą Koszyce - Zylina. Moc 4,5 MW prędkość 100 km/h.


uploaded_img/vru71.JPG

uploaded_img/vru8.JPG

Uniwersalna lokomotywa elektryczna 363 produkowana w latach 80-tych , dwusystemowa (3000V i 25kV) prędkość maks. 140 km/h

uploaded_img/vru81.JPG

uploaded_img/vru82.JPG

Lokomotywa elektryczna ES 499 przeznaczona do prowadzenia pociągów pospiesznych wyprodukowana w latach 70-tych przez Skodę. Moc 4 MW prędkość 160 km/h. Lokomotywa jest dwusystemowa jak wiele innych w Czechach i na Słowacji ponieważ oba te państwa mają trakcję 3000 volt prądu stałego jak i 25000 volt prądu przemiennego.


uploaded_img/vru9.JPG

Przez Vrutky przejeżdża też czeskie Pendolino, które kursuje na trasie Praga - Koszyce. Czesi zakupili w latach 2003-2005 siedem sztuk EZT o mocy 4 MW i prędkości maks. 230 km/h


uploaded_img/vru91.JPG

Krótki mój filmik : KLIKNĄĆ!