Słowacja
Stacja kolejowa, największa pod względem ilości torów na Słowacji, na lini nr 130 Bratysława - Szturowo - Szob(Węgry). Normalnotorowa, zelektryfikowana napięciem 25kV 50Hz. Początek linii nr 152 do Levice. Do 1948 roku stacja nosiła nazwę Párkány-Nána następnie podobnie jak miasto Parkany przyjęła imię jakiegoś partyzanta Szturowa.
Przez stację przejeżdża cały ruch zdążający w kierunku Budapesztu czyli międzynarodowe pociągi pasażerskie z Hamburga, Pragi, Warszawy i międzynarodowy ruch towarowy.
"Laminatki" to najbardziej kultowe Czeskie elektrowozy na napięcie zmienne 25000 volt. Zostały zaprojektowane przez czeskiego designera Otokara Diblika z materiału epoksydowego. Te czteroosiowe lokomotywy elektryczne mając moc 3,08 MW i prędkość maks. 120 km/h.
Na stacji pojawiają się pasażerskie , nowoczesne, piętrowe EZT 671 , które są dwusystemowe(3000 volt i 25kV 50Hz) klimatyzowane i jeżdżą z prędkością do 160 km/h.Produkowane przez czeską Skodę mają moc 2 MW.
Ruch lokalny prowadzony jest przez "motoraki" wyprodukowane przez Vagonka Studenka. Model 812 był produkowany na początku lat 80-tych , a osiąga prędkość 90 km/h.
"Konie robocze" przewozów towarowych na 25 kV to Skody 242 powyżej węgierskiej CER Cargo, a poniżej czeskiej Lokotrain.
Gwiazdą przewozów pasażerskich IC są czeskie Skody 109E 380 ĆD nazwane Emil Zatopek. Lokomotywy są trójsystemowe(3000 V, 25 kV 50Hz, 15 kV 16 2/3 Hz) mają moc 6,4 MW co pozwala osiągać 200 km/h. Wyprodukowano dla ĆD 20 sztuk.
Słowackie ZSSR Cargo od niedawna posiadają 10 Vectronów Siemensa , oznaczenie serii 383.
Lokomotywy z oznaczeniami ELL - European Locomotive Leasing , na pierwszym planie Vectron MS
A oto gruntownie przebudowana w CZloko spalinówka "Okularnik" z nowym nadwoziem, silnikiem zwana "Bizon", a przez producenta Effiliner 1600.
Następna ciekawostka ze Szturowa to zmodernizowana przez CZ Loko belgijska lokomotywa klasy 12. Teraz występująca pod nazwą Effiliner 3000 to dwusystemowa lokomotywa o mocy 3MW w barwach CER Cargo.
Pociągi towarowe jadące z Węgier na Słowację docierają do Szturowa prowadzone węgierskimi MAV V63. Te elektrowozy zwane "Gigantami" o mocy 3,6 MW są mimo niepozornego wyglądu nowocześnie wyposażone.
Szturowo dla miłośnika kolei z Polski to bardzo ciekawa stacja. Jak widać na zdjęciach jest co oglądać . Kolejarze słowaccy są bardzo przyjaźnie nastawieni do fotografów , byłem na tej stacji kilka razy , wcześnie rano , co przy jaskrawym oświetleniu nisko położonego słońca powodowało silne kontrasty widoczne na zdjęciach . Było tak ciekawie , że pozwoliłem sobie na film o stacji kolejowej w Szturowie.
Zapraszam na film:
KLIKNĄĆ!
I jako bonus most kolejowy na rzece Hron parę kilometrów od stacji w Szturowie:
KLIKNĄĆ!