JAS-39 GRIPEN (pol. Gryf)
![uploaded_img/gr1.JPG](uploaded_img/gr1.JPG)
Szwecja, jako jeden z nielicznych krajów neutralnych rozwija swój przemysł zbrojeniowy. Od lat czterdziestych XX wieku koncern SAAB z powodzeniem zaopatruje własne siły powietrzne w samoloty kolejno
Tunnan, Lansen, Draken, Viggen i obecnie
Gripen
Samolot jest konstrukcją lat 80-tych. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 1988 roku.
![uploaded_img/gr11.JPG](uploaded_img/gr11.JPG)
Czechy wypożyczyły na zasadach liesingu od Szwecji nowo zbudowane 12 jednomiejscowe JAS-39C i dwie dwumiejscowe maszyny JAS-39D.
![uploaded_img/gr12.JPG](uploaded_img/gr12.JPG)
Samoloty są uzbrojone w 27mm działko Mauser BK27, samonaprowadzające się na podczerwień pociski AIM-9M sidewinder(100 szt.) i pociski z aktywną głowicą radiolokacyjną AIM-120C-5 AMRAAM (24 szt.)
![uploaded_img/gr2.JPG](uploaded_img/gr2.JPG)
Jeden z węgierskich Gripenów z Bazy w Keczkemet
![uploaded_img/gr21.JPG](uploaded_img/gr21.JPG)
![uploaded_img/gr3.JPG](uploaded_img/gr3.JPG)
Usterzenie przednie samolotu po opuszczeniu pod dużym kątem w dół służy jako hamulec aerodynamiczny celem skrócenia dobiegu samolotu.Foto z Radomia.
![uploaded_img/gr31.JPG](uploaded_img/gr31.JPG)
Silnik samolotu RM-12 to modyfikacja amerykańskiej jednostki z F-18 Hornet. Modyfikacje podniosły siłę ciągu do wartości 80 kn z dopalaniem , masa 1055kg, długość 4 metry.
![uploaded_img/gr4.JPG](uploaded_img/gr4.JPG)
20% masy płatowca to kompozyty węglowe, 59% stopy aluminium, 8% tytan.
![uploaded_img/gr41.JPG](uploaded_img/gr41.JPG)
Zapas paliwa wewnętrznego to 3000 litrów, zbiorniki dodatkowe mieszczą 530 i 1100 litrów paliwa. Samolot podczas przebazowania zużywa 1,27 kg paliwa na 1 kilometr lotu.
![uploaded_img/gr42.JPG](uploaded_img/gr42.JPG)
Samolot ma wysuniętą teleskopową końcówkę do tankowania paliwa w powietrzu. Foto z Ostrawy.
![uploaded_img/gr43.JPG](uploaded_img/gr43.JPG)
Godło 211 Eskadry z Bazy Lotniczej w Czaslaviu, koło Kutnej Hory.
![uploaded_img/gr5.JPG](uploaded_img/gr5.JPG)
Ciśnieniowa, klimatyzowana kabina pilota posiada wiatrochron wykonany z 26 mm szkła akrylowego, ruchoma owiewka ma grubość 9mm. Doskonale widoczny szerokokątny wskaźnik projekcji czołowej(HUD) firmy Ericsson.
![uploaded_img/gr51.JPG](uploaded_img/gr51.JPG)
![uploaded_img/gr52.JPG](uploaded_img/gr52.JPG)
W dziobie pod radioprzeźroczystą osłoną nowoczesny wielofunkcyjny impulsowo- dopplerowski radiolokator PS-5/A
![uploaded_img/gr53.JPG](uploaded_img/gr53.JPG)
Fotele wyrzucane marki Martin-Baker Mk10LS klasy "zero-zero" odchylone do tyłu o kąt 27 stopni celem zmniejszenia przeciążeń działających na pilota.
![uploaded_img/gr54.JPG](uploaded_img/gr54.JPG)
Kabina wyposażona jest w dżojstik sterowy , wyświetlacze kolorowe lewy podaje info pilotażowe, środkowy mapa terenu, prawy odczyty radaru, niewielki po lewej stronie parametry nawigacyjne.
![uploaded_img/gr55.JPG](uploaded_img/gr55.JPG)
Nietypowa dźwignia sterowania ciągiem.
![uploaded_img/gr56.JPG](uploaded_img/gr56.JPG)
Autor podczas penetracji kabiny czeskiego Gripena, pierwsze wrażenie to ogromna ciasnota wnętrza, nie wyobrażam sobie dużego pilota w kabinie!
![uploaded_img/gr57.JPG](uploaded_img/gr57.JPG)
Panel sterowania agregatem prądotwórczym.
![uploaded_img/gr6.JPG](uploaded_img/gr6.JPG)
Okolicznościowy napis z okazji wylatania przez czeskie Gripeny 10000 godzin.
![uploaded_img/gr7.JPG](uploaded_img/gr7.JPG)
Samolot z numerem "9237" to pierwszy Gripen przeznaczony dla Czech , a oblatany w 2004 roku . Wylądował on 18 kwietnia 2005 roku w Czaslaviu rozpoczynając tym samym służbę w
Vzdusnych silach Armady Ceskie Republiky.
Za sterami pilot pokazowy AČR kpt. Michal Daněk![uploaded_img/gr71.JPG](uploaded_img/gr71.JPG)
![uploaded_img/gr72.JPG](uploaded_img/gr72.JPG)
![uploaded_img/gr73.JPG](uploaded_img/gr73.JPG)
![uploaded_img/gr74.JPG](uploaded_img/gr74.JPG)
![uploaded_img/gr75.JPG](uploaded_img/gr75.JPG)