JAS-39 GRIPEN (pol. Gryf)
Szwecja, jako jeden z nielicznych krajów neutralnych rozwija swój przemysł zbrojeniowy. Od lat czterdziestych XX wieku koncern SAAB z powodzeniem zaopatruje własne siły powietrzne w samoloty kolejno
Tunnan, Lansen, Draken, Viggen i obecnie
Gripen
Samolot jest konstrukcją lat 80-tych. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 1988 roku.
Czechy wypożyczyły na zasadach liesingu od Szwecji nowo zbudowane 12 jednomiejscowe JAS-39C i dwie dwumiejscowe maszyny JAS-39D.
Samoloty są uzbrojone w 27mm działko Mauser BK27, samonaprowadzające się na podczerwień pociski AIM-9M sidewinder(100 szt.) i pociski z aktywną głowicą radiolokacyjną AIM-120C-5 AMRAAM (24 szt.)
Jeden z węgierskich Gripenów z Bazy w Keczkemet
Usterzenie przednie samolotu po opuszczeniu pod dużym kątem w dół służy jako hamulec aerodynamiczny celem skrócenia dobiegu samolotu.Foto z Radomia.
Silnik samolotu RM-12 to modyfikacja amerykańskiej jednostki z F-18 Hornet. Modyfikacje podniosły siłę ciągu do wartości 80 kn z dopalaniem , masa 1055kg, długość 4 metry.
20% masy płatowca to kompozyty węglowe, 59% stopy aluminium, 8% tytan.
Zapas paliwa wewnętrznego to 3000 litrów, zbiorniki dodatkowe mieszczą 530 i 1100 litrów paliwa. Samolot podczas przebazowania zużywa 1,27 kg paliwa na 1 kilometr lotu.
Samolot ma wysuniętą teleskopową końcówkę do tankowania paliwa w powietrzu. Foto z Ostrawy.
Godło 211 Eskadry z Bazy Lotniczej w Czaslaviu, koło Kutnej Hory.
Ciśnieniowa, klimatyzowana kabina pilota posiada wiatrochron wykonany z 26 mm szkła akrylowego, ruchoma owiewka ma grubość 9mm. Doskonale widoczny szerokokątny wskaźnik projekcji czołowej(HUD) firmy Ericsson.
W dziobie pod radioprzeźroczystą osłoną nowoczesny wielofunkcyjny impulsowo- dopplerowski radiolokator PS-5/A
Fotele wyrzucane marki Martin-Baker Mk10LS klasy "zero-zero" odchylone do tyłu o kąt 27 stopni celem zmniejszenia przeciążeń działających na pilota.
Kabina wyposażona jest w dżojstik sterowy , wyświetlacze kolorowe lewy podaje info pilotażowe, środkowy mapa terenu, prawy odczyty radaru, niewielki po lewej stronie parametry nawigacyjne.
Nietypowa dźwignia sterowania ciągiem.
Autor podczas penetracji kabiny czeskiego Gripena, pierwsze wrażenie to ogromna ciasnota wnętrza, nie wyobrażam sobie dużego pilota w kabinie!
Panel sterowania agregatem prądotwórczym.
Okolicznościowy napis z okazji wylatania przez czeskie Gripeny 10000 godzin.
Samolot z numerem "9237" to pierwszy Gripen przeznaczony dla Czech , a oblatany w 2004 roku . Wylądował on 18 kwietnia 2005 roku w Czaslaviu rozpoczynając tym samym służbę w
Vzdusnych silach Armady Ceskie Republiky.
Za sterami pilot pokazowy AČR kpt. Michal Daněk