Przejazd inauguracyjny przez łącznicę kolejową Kraków - Zabłocie, Kraków - Krzemionki zorganizowany przez PKP PLK S.A. w dniu 20.10.2017 r.
W dniu przejazdu pogoda niestety była mglista, tu widoczny nowo powstały przystanek Kraków- Podgórze na estakadzie. Te żółte elementy przy torowisku to smarownice przytorowe firmy Whitmore.
Cel budowy łącznicy to:
uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, umożliwiające pominięcie stacji Kraków Płaszów,
usprawnienie ruchu pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia, a także połączeń regionalnych i dalekobieżnych do Skawiny i przez Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę do Wadowic, Suchej Beskidzkiej, Rabki i Zakopanego,
skrócenie czasu jazdy pociągów:
- lokalnych szynobusów o ok. 5 minut,
- dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut,
większa przepustowość na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów,
dzięki przebudowie przestanków powstanie wygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, co pozwoli na rozszerzenie oferty transportowej na terenie miasta.(w.g. materiałów prasowych PKP PLK)
Wybudowano łącznie 30 filarów mierzących od 8 do 15 metrów, głównym wykonawcą był Budimex SA , zużyto ponad 3 tyś. ton stali zbrojeniowej i ponad 6 tyś ton stali konstrukcyjnej. Koszt całkowity inwestycji to 348 mln zł.
Oto informacja na tablicy świetlnej dworca głównego w Krakowie o naszym pociągu...
...i sam pociąg czyli
EZT EN61-001 zwany "Papieskim" z racji tego, że jest to jednostka PR wyprodukowana przez sądecki NEWAG w 2006 roku i dedykowana papieżowi Janowi Pawłowi II jako mobilna wystawa poświęcona Jemu .
Kabina maszynisty jest ponadprzeciętnie oszklona, jak kabina helikoptera! Właśnie przejeżdżamy remontowaną linią średnicową w okolicy ul. Blich.
Łącznica, linia kolejowa nr 624 to spory podjazd pod górę z Zabłocia. Myślę, że EZT dadzą sobie radę z podjazdem w kiepskich warunkach atmosferycznych.
Estakada i jej charakterystyczna konstrukcja zwana "giewontami".
Mój film z przejazdu:
KLIKNĄĆ!
Pociąg zatrzymuje się na stacji Kraków - Podgórze na wysokości 15 metrów nad terenem.
Komunikacja pionowa na peron jest zapewniona windą, schodami ruchomymi i tradycyjnymi. Ponadto dojście do przystanku Kraków - Krzemionki jest zapewnione tunelem. Na przystanku Krzemionki mamy do dyspozycji też mały parking.
Najnowszy peron w Krakowie i do tego nadziemny! Po lewej za ekranami widoczny przystanek Krzemionki, który też w ramach budowy łącznicy został gruntownie przebudowany zyskując na urodzie.
Łącznica dla miłośnika kolei to cudo XXI wieku! Nowoczesna, ale i kosztowna, uzyskała dofinansowanie z UE w wysokości 187 mln zł. Zmieniła krajobraz industrialny Krakowa , a po modernizacji odcinka Zabłocie - Kraków Gł. na pewno przyczyni się do polepszenia komunikacji miejskiej w mieście.
Dziękuję Panu rzecznikowi PKP PLK SA Mirosławowi Siemieniec za zaproszenie na przejazd.