BOMBARDIER Q400NG
poprzednia nazwa: de Havilland Canada Dash 8
Nowoczesny turbośmigłowiec Eurolotu.
Prosto z kanadyjskiej fabryki, produkującej kiedyś słynne
Mosquito przyleciał w sierpniu 2012 r. piąty z zamówionej przez Eurolot ósemki, egzemplarz o rejestracji :
SP-EQF
Samolot w regularnym rejsie ląduje na podkrakowskich Balicach. Zwraca uwagę pięknym łabędzim kształtem kadłuba, cichą pracą silników i solidnymi goleniami podwozia głównego, bedącego kiedyś piętą achillesową tych samolotów.
Jest to turbośmigłowiec o wyjątkowo wyśrubowanych osiągach.
Zabiera w wersji dla Eurolotu 78 pasażerów. Opływowe kształty,bardzo mocne silniki PW150A (moc ponad 5000 KM) pozwalają na prędkość max dochodzącą do 667 km/h( ekonomiczna prędkość to 532 km/h), pułap lotu 7620 metrów i zasięg 1500 km.
Dla pasażerów podróżujących samolotem istotną cechą jest znaczne zmniejszenie hałasu w kabinie poprzez system aktywnej redukcji natężenia hałasu i drgań w kabinie
ANVS.
Wewnątrz pasażerskiej kabiny są umieszczone mikrofony rejestrujące hałas, dane te trafiają do jednostki sterującej która uruchamia głośniki umieszczone w ścianach kadłuba wytwarzające drgania w przeciwnej fazie do hałasu z zewnątrz co powoduje tłumienie niepożądanych dźwięków.
Wariant
NG(New Generation)oferowany od 2008 roku różni się od poprzednika nową aranżacją kabiny i wygodniejszymi fotelami, większymi pojemnikami na bagaż podręczny, oświetleniem LED .
Dash jest szybki, konkuruje w prędkości wznoszenia i przelotowej z odrzutowcami. Trasę z Warszawy do Pragi
Q400 może pokonać w czasie o 15 minut krótszym od ATR-72, a tylko 5 minut dłuższym niż odrzutowiec.
Dzięki tym samolotom Eurolot "wypuścił się" na zagraniczne trasy(Niemcy, Szwajcaria, Dania, Włochy, Chorwacja itp), wycofane zostaną za to wysłużone
ATR-72-202
Do Krakowa przylatuje też Bombardier niemieckiej linii
Air Berlin, która na rynku niemieckim skutecznie konkuruje z potentatem Lufthansą przewożąc w 2011 roku ponad 33 mln pasażerów. Linia eksploatuje 10 szt. Q400.
W ogonie samolotu podobnie jak w samolotach odrzutowych zainstalowano pomocniczą jednostkę napędową(APU) zapewniającą niezależne zasilanie systemów samolotu na postoju na ziemi w tym klimatyzacji.
Życzę EUROLOTOWI sukcesu w eksploatacji tych pięknych samolotów.