Пилотажная группа "Русские Витязи"
Ruskije Witiazi - grupa akrobacyjna WWS Rosji
Grupa powstała w kwietniu 1991 roku. Baza grupy to lotnisko Kubinka niedaleko od Moskwy.
Na świecie jest wiele zespołów akrobacyjnych, latają one na samolotach szkolnych lub nawet na lekkich myśliwcach, ale tylko Rosyjscy Witiazie wykonują podniebne akrobacje na tak dużych i ciężkich samolotach myśliwskich jakimi są
Suchoje Su-27, czyli najważniejsze samoloty myśliwskie w Rosji od wielu lat. We wrześniu 1991 roku Rosjanie po raz pierwszy wystąpili poza granicami kraju w Wielkiej Brytanii i stali się odtąd regularnymi uczestnikami najważniejszych pokazów lotniczych na świecie; odwiedzili Malezję, USA, Francję, Holandię, Kanadę, Słowację, Norwegię, Belgię, Luksemburg, Austrię i Chiny.
W 2013 roku grupę tworzą:
п-к Алексеев А.А.
п/п-к Ерофеев О.И.
п/п-к Мельник В.В.
п/п-к Богдан А.С.
п/п-к Щеглов С.В
м-р Плаксин Д.В
Na Węgry przyleciały dwa
Su-27UB(dwumiejscowe) i trzy jednomiejscowe
Su-27. Jak wielkie są to samoloty uzmysławia fakt, że przygotowane do pokazu ważą po 22,5 tony co daje w sumie wagę całej grupy ponad 110 ton. Na marginesie trzeba wspomnieć , że 7- samolotowa grupa Biało -czerwonych iskier waży ok. 24 tony!
Silniki
AL-31F samolotu są bardzo potężne i głośne. Na maksymalnym dopalaniu wytwarzają ciąg 12,5 Tony i są jak na rosyjskie standardy wyjątkowo bezdymne. Siła ciągu obu silników wynosząca 25 Ton czyli więcej niż sam samolot waży pozwala wykonywać karkołomne akrobacje.
Mój filmik: Rozruch formacji i z kołowania: KOŁOWANIE
Następuje start do pokazu najpierw trójki samolotów , następnie pary. Na pierwszym planie mechanicy grupy. Jak dowiedziałem się sami inżynierowie w stopniach od kapitana do pułkownika włącznie.
Zwracają uwagę małe odległości między samolotami w formacji wynoszące do 5 metrów, co i tak przy rozpiętości Suchoja wynoszącej ok. 15 metrów daje imponującą szerokość formacji ok.
95 metrów .
Jednoosobowy Su-27 jest też bardzo szybkim samolotem. "Wyciaga" nad ziemią 1400 km/h, a na wysokości 2500 km/h!
Wyciągnięte podwozie i charakterystyczny hamulec aerodynamiczny otwarty za kabiną samolotu.
Najważniejszy i najbardziej widowiskowy moment pokazu pionowa świeca czterech samolotów i rozejście par łącznie z wypuszczeniem niesamowitej ilości flar.
Mój filmik: Flary
Jest też piękny lot lustrzany dwóch samolotów .
Następnym
gwoździem programu jest rozejście pary i świeca samolotów zakończona dzwonem z wypuszczeniem jednocześnie dużej ilości flar.
Samoloty lądują po skończonym pokazie, hamując na dobiegu spadochronem.
Rozgrzane dysze silników i otwarty pojemnik spadochronu hamującego w żądle między nimi.
A na koniec tylko jeden komentarz do pokazu: po prostu szczena opada!
Mimo gorąca (38 stopni celsjusza) odległości i kosztów warto było!