Kolej na Majówkę!
Czyli jak rdza i ulewa zatrzymała parowóz pod Pisarzową
Już po raz trzeci i niestety ostatni
Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei zorganizowało w dniu 26 maja 2013 r. przejazd pociągu retro złożonego z parowozu
Ty-42-107 i zabytkowych wagonów z lat 1920-1960 pomiędzy Nowym Sączem i Chabówką.
Na zdjęciu ostatni zakręt przed stacją MĘCINA
Linia Chabówka - Nowy Sącz liczy 77 km długości. Jej najwyżej położonym punktem jest przystanek
Skrzydlna - 608 m n.p.m., najniżej - stacja
Marcinkowice - 252 m n.p.m. Spadki toru przekraczają na ogół wartość 20‰, z obu stron stacji Kasina Wielka dochodzą do wartości 27‰. Na całym przebiegu linii znajduje się 206 przepustów wodnych pod torem , 59 małych mostów i 15 dużych. Największe z nich to most na Dunajcu w Nowym Sączu długi na 314 m oraz położony w łuku wiadukt w Dobrej k. Limanowej długości 143 m i o trzydziestometrowej wysokości.
Pociag wjeżdża na stację MĘCINA
Parowóz
Ty-42-107
rok produkcji
1946
Nr seryjny
938
Producent
Zakłady Metalowe H. Cegielski, Poznań
Od 2007 roku w Chabówce, 23 kwietnia 2013 roku powrót do służby po naprawie głównej.
Mój filmik z parowozem
Postój w Męcinie
Przed odjazdem z Męciny, widoczne poukładane kamienie na główkach szyn mające zmniejszyć poślizg kół napędowych, zaczyna padać deszcz, nic nie zapowiada kłopotów za niecałe siedem kilometrów...
...na ostatnim podjeździe pod Pisarzową parowóz buksując kołami w miejscu w końcu staje...
... drużyna parowozowa w strugach deszczu układa przed parowozem na szynach kamienie w nadziei, że koła krusząc je złapią przyczepność. Nie chce się wierzyć ale ułożyli ścieżkę z kamieni na długości może 50 metrów!
...ruszyła maszyna po szynach ospale! Udało się! Pytałem maszynistów o przyczynę utraty prędkości, twierdzili że, rdza pokrywająca nie używane szyny plus woda dały w konsekwencji mazistą papkę która zatrzymała pociąg.
Mój filmik z ruszenia:
Kłopoty z poślizgiem.(proszę oglądać z dźwiękiem!!!)
I już bez kłopotów na czwartym kilometrze przed Dobrą, na suchych trochę umęczonych szynach i przy stabilniejszej pogodzie.
Wszystkim organizatorom, rekonstruktorom, maszynistom w imieniu widzów tego wspaniałego widowiska, dziękuję!
Dzięki zdjęciom , filmom będziemy przez wiele lat wspominać to wspaniałe wydarzenie.