Lisunow Li-2
rejestr. HA-LIX
Rok produkcji: 1949
Węgierski latający oldtimer, eksponowany w muzeum Szolnok, ponownie przywrócony do stanu lotnego przez fundację
Gold Timer w 2001 roku i od tego czasu prezentujący się na wielu pokazach lotniczych. Do 2008 roku w malowaniu
SUNFLOWER następnie przemalowany w historyczne barwy węgierskiej linii
MALEV
Maszyna gotowa do startu na lotnisku Sliać (Słowacja)
Zakup licencji w 1936 roku pozwolił sowieckiej Rosji poznać nowoczesną technologię produkcji samolotów , silników i śmigieł przestawialnych w locie. Samolot nazwano na cześć głównego inżyniera projektu Lisunowa.
Karman Todor, taką nazwę nosi samolot, był słynnym węgierskim uczonym aerodynamikiem m.in. konstruktorem amerykańskiego rekordowego
X-1
Start i lądowanie na lotnisku Slavnica(Słowacja)
W latach 1938-1953 wyprodukowano w ZSRR ponad 4600 samolotów.
Kabina ładunkowa o długości 9 metrów pozwalała na transport do 25 pasażerów lub 3000 kg ładunku na odległość do 2400 km.
"Lidka" w polskim lotnictwie była samolotem lubianym. Wojsko Polskie posiadało około 17 egzemplarzy, a PLL LOT ponad trzydzieści. Ostatni egzemplarz został spisany ze stanu w 1974 roku.
W 2008 roku
"SUNFLOWER" lądował na podkrakowskim Pobiedniku Wlk.
Na lotnisku trawiastym zwraca uwagę wzmocnione w porównaniu do pierwowzoru podwozie z kołami o średnicy 1200 mm. Ładny gest węgierskiej załogi.
Tak wyglądała osłona silnika Asz- 62 po locie z Budapesztu na lotnisko Aeroklubu Krakowskiego.
Wzbudza podziw nitowanie poszycia kadłuba, jak na standarty sowieckie bardzo precyzyjne!
Kabina pilotów Li-2 . Tym razem to egzemplarz muzealny z Bańskiej - bystrzycy (Słowacja)