Oshkosh M-ATV

OSHKOSH M-ATV

Pojazd terenowy MRAP( Mine Resistant Ambush Protected- pojazd minoodporny)

uploaded_img/osh1.JPG

Amerykański pojazd terenowy sił specjalnych został pokazany na kieleckich targach MSPO 2012. Jest to jedna z sześciu wersji, pozostałe pięć to: dwie basic , ambulans, cargo i wielozadaniowa. Według oficjalnych źródeł zbudowano prawie 10 tys. egzemplarzy pojazdów we wszystkich wersjach, z czego 7,5 tys. znajdziemy w Afganistanie. Pierwsze dostawy rozpoczęły się pod koniec roku 2009.

uploaded_img/osh2.JPG

Jest to wersja zmodernizowana na potrzeby działań w Afganistanie.
Modernizacja objęła:
-zwiększenie powierzchni szyb przednich.
-piąty fotel składany dla potrzeb wieżyczki strzeleckiej.
-reflektory podczerwieni.
-uchwyty
-tylne drzwi pozwalające na dostęp do ładunku.
-większa użyteczna przestrzeń dla załogi dzięki zmodernizowanemu bagażnikowi GFE i platformie ładunkowej.

uploaded_img/osh3.JPG

Opancerzenie zostało wyprodukowane przez Plasan North America( Jest to właściwie amerykańska filia izraelskiej fabryki opancerzenia pojazdów nota bene wielce zasłużonej w rozwoju pancerzy). Chroni przed skutkami wybuchu miny o masie do 10 kg TNT.
Wersja M-ATV już w standardzie posiada obrotnicę do montażu uzbrojenia, także tego zdalnie sterowanego.

uploaded_img/osh31.JPG

Masa własna pojazdu wynosi 12.474 kg, natomiast ładowność – 1.814 kg.

uploaded_img/osh32.JPG

Zawieszenie w pełni niezależne typu TAK – 4, osie napędowe o nazwie Oshkosh MTVR.
Podczas robienia tych zdjęć nie pozwolono mi sfotografować pojazd od dołu, celem ukazania szczegółów zawieszenia!!!

uploaded_img/osh4.JPG

Pojazd wyposażony jest w silnik Caterpillar C7, rzędowy, sześcio cylindrowy o pojemności 7,2 litra i mocy 370 KM, wyprodukowany w technologii ACERT tj. redukcji emisji zanieczyszczeń. Waga 647 kg. Żywotność tego silnika wg. normy B50 określana jest na przejechanie 450 -500 tys. mil. Zasięg do 500 kilometrów.

uploaded_img/osh5.JPG

Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne wykonano w technologii LED. Na kabinie widoczne są zdalnie sterowane reflektory -szperacze.

uploaded_img/osh6.JPG

Kuloodporne szyby o znacznej grubości.

uploaded_img/osh61.JPG

Kierowca dysponuje pedałem gazu i dwoma pedałami hamulca, jest możliwe naciskanie ich dwoma nogami!

uploaded_img/osh7.JPG

Po lewej stronie kierownicy widzimy panel kontrolny ciśnienia w oponach ( CTI ). Posiada on cztery ustawienia terenowe, przy czym zapewnia przy uszkodzeniu mechanicznym ( przestrzeleniu ) dwóch opon przejechanie dystansu 30 mil przy prędkości 30 mph.

uploaded_img/osh71.JPG

Sterownik skrzyni biegów Allison 3500 SP na wyświetlaczu(u góry zdjęcia) pierwsza cyfra oznacza aktualny bieg, cyfra po prawej stronie – zadany maksymalny. Pod sterownikiem widoczna STACYJKA!

uploaded_img/osh72.JPG

Fotele z pięcio- punktowymi pasami bezpieczeństwa. Proszę zwrócić uwagę na pasy zamocowane szeklami do stropu pojazdu, bowiem istotą zabezpieczenia pasażerów siedzących w fotelach podczas wybuchu miny jest podwieszenie tych fotelów do stropu, a nie zamocowanie ich na stałe do podłogi! Czyli fotele jakby wiszą nad podłogą.

uploaded_img/osh73.JPGuploaded_img/osh8.JPG

Autor podczas fotografowania widoczny w lusterku MRAP,a

Terenówka Oshkosh-a jest przykładem pojazdu zgrabnego, ładnego i zdecydowanie mniejszego od poprzednich amerykańskich MRAP-ów przypominających monstrualne ciężarówki rodem z fantastycznych filmów. Sądzę, że posiada świetne właściwości terenowe, ale cena pojazdu jest fantastyczna, w wersji podstawowej ponad PÓŁ MILIONA DOLARÓW!