OSHKOSH M-ATV
Pojazd terenowy MRAP( Mine Resistant Ambush Protected- pojazd minoodporny)
Amerykański pojazd terenowy sił specjalnych został pokazany na kieleckich targach
MSPO 2012. Jest to jedna z sześciu wersji, pozostałe pięć to: dwie basic , ambulans, cargo i wielozadaniowa. Według oficjalnych źródeł zbudowano prawie 10 tys. egzemplarzy pojazdów we wszystkich wersjach, z czego 7,5 tys. znajdziemy w Afganistanie. Pierwsze dostawy rozpoczęły się pod koniec roku 2009.
Jest to wersja zmodernizowana na potrzeby działań w Afganistanie.
Modernizacja objęła:
-zwiększenie powierzchni szyb przednich.
-piąty fotel składany dla potrzeb wieżyczki strzeleckiej.
-reflektory podczerwieni.
-uchwyty
-tylne drzwi pozwalające na dostęp do ładunku.
-większa użyteczna przestrzeń dla załogi dzięki zmodernizowanemu bagażnikowi GFE i platformie ładunkowej.
Opancerzenie zostało wyprodukowane przez
Plasan North America(
Jest to właściwie amerykańska filia izraelskiej fabryki opancerzenia pojazdów nota bene wielce zasłużonej w rozwoju pancerzy). Chroni przed skutkami wybuchu miny o masie do 10 kg TNT.
Wersja M-ATV już w standardzie posiada obrotnicę do montażu uzbrojenia, także tego zdalnie sterowanego.
Masa własna pojazdu wynosi 12.474 kg, natomiast ładowność – 1.814 kg.
Zawieszenie w pełni niezależne typu
TAK – 4, osie napędowe o nazwie
Oshkosh MTVR.
Podczas robienia tych zdjęć nie pozwolono mi sfotografować pojazd od dołu, celem ukazania szczegółów zawieszenia!!!
Pojazd wyposażony jest w silnik
Caterpillar C7, rzędowy, sześcio cylindrowy o pojemności 7,2 litra i mocy 370 KM, wyprodukowany w technologii ACERT tj. redukcji emisji zanieczyszczeń. Waga 647 kg. Żywotność tego silnika wg. normy B50 określana jest na przejechanie 450 -500 tys. mil. Zasięg do 500 kilometrów.
Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne wykonano w technologii LED. Na kabinie widoczne są zdalnie sterowane reflektory -szperacze.
Kuloodporne szyby o znacznej grubości.
Kierowca dysponuje pedałem gazu i dwoma pedałami hamulca, jest możliwe naciskanie ich dwoma nogami!
Po lewej stronie kierownicy widzimy panel kontrolny ciśnienia w oponach ( CTI ). Posiada on cztery ustawienia terenowe, przy czym zapewnia przy uszkodzeniu mechanicznym ( przestrzeleniu ) dwóch opon przejechanie dystansu 30 mil przy prędkości 30 mph.
Sterownik skrzyni biegów
Allison 3500 SP na wyświetlaczu(u góry zdjęcia) pierwsza cyfra oznacza aktualny bieg, cyfra po prawej stronie – zadany maksymalny. Pod sterownikiem widoczna STACYJKA!
Fotele z pięcio- punktowymi pasami bezpieczeństwa. Proszę zwrócić uwagę na pasy zamocowane szeklami do stropu pojazdu, bowiem istotą zabezpieczenia pasażerów siedzących w fotelach podczas wybuchu miny jest podwieszenie tych fotelów do stropu, a nie zamocowanie ich na stałe do podłogi! Czyli fotele jakby wiszą nad podłogą.
Autor podczas fotografowania widoczny w lusterku MRAP,a
Terenówka Oshkosh-a jest przykładem pojazdu zgrabnego, ładnego i zdecydowanie mniejszego od poprzednich amerykańskich MRAP-ów przypominających monstrualne ciężarówki rodem z fantastycznych filmów. Sądzę, że posiada świetne właściwości terenowe, ale cena pojazdu jest fantastyczna, w wersji podstawowej ponad PÓŁ MILIONA DOLARÓW!