MiG-29 AS
Słowacka modernizacja myśliwca MiG-29(izd.9-12, kod NATO:Fulcrum) do działań w przestrzeni powietrznej NATO
![uploaded_img/migac1.JPG](uploaded_img/migac1.JPG)
Ten znakomity samolot, jeden z najlepszych wysokomanewrowych myśliwców Świata, doczekał sie u naszych południowych sąsiadów modernizacji, która przedłuży jego eksploatację w siłach NATO do 2017 roku. Modernizacje przeprowadziła firma RSK MiG ściśle współpracując przy tym z Rockwell Collins i BAE Systems.
Sprytni Słowacy koszty kontraktu w wysokości 1,6 mld koron słowackich "odpisali" z sumy długu Federacji Rosyjskiej wobec Słowacji, a tylko 600 mln koron obciążyło budżet Ministerstwa Obrony(nie licząc zakupów urządzeń w krajach zachodnich).
![uploaded_img/migac11.JPG](uploaded_img/migac11.JPG)
Zmodernizowano dziesięć maszyn jednomiejscowych i dwie dwumiejscowe szkolno - treningowe. Prace według rosyjskiej dokumentacji prowadziły zakłady LOTN w Trenczynie. Samoloty stacjonują w Sliaczu na lotnisku położonym wzdłuż drogi Bańska -Bystrzyca Żylina.
Zainstalowano:
- nowoczesny układ identyfikacji IFF( swój- obcy)
- radiostację wielosystemową
- cyfrowy odbiornik systemu nawigacji VOR/ILS
- układ zarządzający nawigacją TACAN
- zbiorczą szynę danych
- lampy antykolizyjne.
![uploaded_img/migac21.JPG](uploaded_img/migac21.JPG)
Na grzbiecie za kabiną widoczne anteny radiostacji i układu VOR/ILS
![uploaded_img/migac22.JPG](uploaded_img/migac22.JPG)
Układ antenowy IFF BAE Systems (cztery anteny widoczne tuż za osłoną radaru) takie same jak w F-16 MLU
![uploaded_img/migac3.JPG](uploaded_img/migac3.JPG)
![uploaded_img/migac31.JPG](uploaded_img/migac31.JPG)
Słowackie migi pochodzą z podziału uzbrojenia jaki nastąpił po rozpadzie Czechosłowacji. W 1992 roku przejęto 10 maszyn, następne pozyskano z Rosji w ramach konwersji długów Rosji wobec Słowacji. W latach 1993- 96 pozyskano 14 maszyn. Na zdjęciu widzimy samolot MiG-29AS nr 6526 przekazany przez Rosjan w grudniu 1995 roku i obecnie zmodernizowany. Wprawne oko zobaczy zamalowaną na sterze kierunku czerwoną gwiazdę.
![uploaded_img/migac32.JPG](uploaded_img/migac32.JPG)
Swoje urządzenia Rosjanie zainstalowali w kabinie pilota:
- nowy kolorowy wyświetlacz MFI-54
- pulpit PU-29 umieszczony na podstawie HUD-a
- przeskalowano przyrządy na stopy i węzły
- wprowadzono nową "czarna skrzynkę"
![uploaded_img/migac33.JPG](uploaded_img/migac33.JPG)
Samoloty eskadry myśliwskiej (stihaci letka)stacjonującej na lotnisku Sliac mają namalowaną głowę tygrysa na kadłubie.
![uploaded_img/migac34.JPG](uploaded_img/migac34.JPG)
Autor przy "obmacywaniu" tego świetnego myśliwca.
![uploaded_img/migac4.JPG](uploaded_img/migac4.JPG)
Od 2008 roku migi posiadają nowe malowanie "pikselowe"( słow. digitalni kamuflaz). Tu sfotografowany na Dni NATO 2011 w Ostrawie. Pilotowany był przez dowódcę eskadry ppłk. Mariana Bukovsky.
![uploaded_img/migac41.JPG](uploaded_img/migac41.JPG)
![uploaded_img/migac42.JPG](uploaded_img/migac42.JPG)
![uploaded_img/migac43.JPG](uploaded_img/migac43.JPG)
![uploaded_img/migac44.JPG](uploaded_img/migac44.JPG)
Samolot posiada od spodu namalowaną fałszywą kabinę, aby podczas walki manewrowej przeciwnik tracił orientację co do rzeczywistego położenia atakowanego samolotu.
![uploaded_img/migac46.JPG](uploaded_img/migac46.JPG)
![uploaded_img/migac47.JPG](uploaded_img/migac47.JPG)
Wadą samolotu podnoszoną na wszystkich internetowych forach są "kopcące" silniki, zdradzające położenie samolotu.Silniki dymią na zakresie bez dopalania w związku z ograniczoną temperaturą w komorach spalania silników . W razie konfliktu zbrojnego jest możliwe podniesienie tego parametru , co spowoduje zanik widocznego dymu, kosztem zmniejszenia trwałości silnika.
Samolot skonstruowany w końcu lat 70-tych nadal imponuje osiągami. Jego promienie zakrętów są o kilkanaście procent mniejsze od amerykańskiego F-16. Rozpędza się od prędkości 500 km/h do 1000 km/h w ciągu 13 sek.Co czyni go groźnym obrońcą nieba na małych i średnich dystansach. Elektronika samolotu uległa kompletnemu zestarzeniu, ale dzięki modernizacji maszyna uzyskała ponownie nowe życie. ![uploaded_img/migac6.JPG](uploaded_img/migac6.JPG)
![uploaded_img/migacz63.JPG](uploaded_img/migacz63.JPG)
Jeszcze dwa obrazki słowackiego MiGa z pokazów w węgierskim Keczkemet 2010 r.
![uploaded_img/migacz62.JPG](uploaded_img/migacz62.JPG)