MiG-29 AS "pod lupą"

MiG-29 AS
Słowacka modernizacja myśliwca MiG-29(izd.9-12, kod NATO:Fulcrum) do działań w przestrzeni powietrznej NATO




uploaded_img/migac1.JPGTen znakomity samolot, jeden z najlepszych wysokomanewrowych myśliwców Świata, doczekał sie u naszych południowych sąsiadów modernizacji, która przedłuży jego eksploatację w siłach NATO do 2017 roku. Modernizacje przeprowadziła firma RSK MiG ściśle współpracując przy tym z Rockwell Collins i BAE Systems.
Sprytni Słowacy koszty kontraktu w wysokości 1,6 mld koron słowackich "odpisali" z sumy długu Federacji Rosyjskiej wobec Słowacji, a tylko 600 mln koron obciążyło budżet Ministerstwa Obrony(nie licząc zakupów urządzeń w krajach zachodnich). uploaded_img/migac11.JPGZmodernizowano dziesięć maszyn jednomiejscowych i dwie dwumiejscowe szkolno - treningowe. Prace według rosyjskiej dokumentacji prowadziły zakłady LOTN w Trenczynie. Samoloty stacjonują w Sliaczu na lotnisku położonym wzdłuż drogi Bańska -Bystrzyca Żylina. uploaded_img/migac2.JPGZainstalowano:
- nowoczesny układ identyfikacji IFF( swój- obcy)
- radiostację wielosystemową
- cyfrowy odbiornik systemu nawigacji VOR/ILS
- układ zarządzający nawigacją TACAN
- zbiorczą szynę danych
- lampy antykolizyjne.uploaded_img/migac21.JPGNa grzbiecie za kabiną widoczne anteny radiostacji i układu VOR/ILSuploaded_img/migac22.JPGUkład antenowy IFF BAE Systems (cztery anteny widoczne tuż za osłoną radaru) takie same jak w F-16 MLUuploaded_img/migac3.JPGuploaded_img/migac31.JPGSłowackie migi pochodzą z podziału uzbrojenia jaki nastąpił po rozpadzie Czechosłowacji. W 1992 roku przejęto 10 maszyn, następne pozyskano z Rosji w ramach konwersji długów Rosji wobec Słowacji. W latach 1993- 96 pozyskano 14 maszyn. Na zdjęciu widzimy samolot MiG-29AS nr 6526 przekazany przez Rosjan w grudniu 1995 roku i obecnie zmodernizowany. Wprawne oko zobaczy zamalowaną na sterze kierunku czerwoną gwiazdę.uploaded_img/migac32.JPGSwoje urządzenia Rosjanie zainstalowali w kabinie pilota:
- nowy kolorowy wyświetlacz MFI-54
- pulpit PU-29 umieszczony na podstawie HUD-a
- przeskalowano przyrządy na stopy i węzły
- wprowadzono nową "czarna skrzynkę"uploaded_img/migac33.JPGSamoloty eskadry myśliwskiej (stihaci letka)stacjonującej na lotnisku Sliac mają namalowaną głowę tygrysa na kadłubie.uploaded_img/migac34.JPGAutor przy "obmacywaniu" tego świetnego myśliwca.uploaded_img/migac4.JPGOd 2008 roku migi posiadają nowe malowanie "pikselowe"( słow. digitalni kamuflaz). Tu sfotografowany na Dni NATO 2011 w Ostrawie. Pilotowany był przez dowódcę eskadry ppłk. Mariana Bukovsky. uploaded_img/migac41.JPGuploaded_img/migac42.JPGuploaded_img/migac43.JPGuploaded_img/migac44.JPGSamolot posiada od spodu namalowaną fałszywą kabinę, aby podczas walki manewrowej przeciwnik tracił orientację co do rzeczywistego położenia atakowanego samolotu.uploaded_img/migac45.JPG uploaded_img/migac46.JPGuploaded_img/migac47.JPGWadą samolotu podnoszoną na wszystkich internetowych forach są "kopcące" silniki, zdradzające położenie samolotu.Silniki dymią na zakresie bez dopalania w związku z ograniczoną temperaturą w komorach spalania silników . W razie konfliktu zbrojnego jest możliwe podniesienie tego parametru , co spowoduje zanik widocznego dymu, kosztem zmniejszenia trwałości silnika. uploaded_img/migac5.JPG
Samolot skonstruowany w końcu lat 70-tych nadal imponuje osiągami. Jego promienie zakrętów są o kilkanaście procent mniejsze od amerykańskiego F-16. Rozpędza się od prędkości 500 km/h do 1000 km/h w ciągu 13 sek.Co czyni go groźnym obrońcą nieba na małych i średnich dystansach. Elektronika samolotu uległa kompletnemu zestarzeniu, ale dzięki modernizacji maszyna uzyskała ponownie nowe życie. uploaded_img/migac6.JPGuploaded_img/migacz63.JPGJeszcze dwa obrazki słowackiego MiGa z pokazów w węgierskim Keczkemet 2010 r.uploaded_img/migacz62.JPG