EUROCOPTER EC-130 B4
Nr rejstr.:
SP-WAN
Rok produkcji: 2005
Nalot: 562 godziny
Helikopter można było podziwiać na otwarciu bocheńskiego lądowiska przy szpitalu dzięki uprzejmości firmy
Helikoptery Wanicki z Krakowa.
Maszyna jest wystawiona na sprzedaż za
1.890.000 Euro netto( źródło strona internetowa firmy www.helikoptery.wanicki.pl)
EC 130 zabiera na pokład pilota, 6 pasażerów oraz bagaże. Jest jednym z najmocniejszych obecnie produkowanych śmigłowców jednosilnikowych. Niezwykle przestronna i szeroko przeszklona kabina zapewnia fenomenalną widoczność. Sterowanie silnika odbywa się z użyciem systemu FADEC, co powoduje odciążenie uwagi pilota od jednostki napędowej.
Maksymalna masa startowa to 2427 kg, długość 10,69 metra, a średnica trójłopatowego wirnika wynosi 10,69 metra.
Cechą charakterystyczną śmigłowców Eurocoptera jest wentylator ogonowy czyli
Fenestron
Zaletami wirnika są:
-zminimalizowanie podatności na uszkodzenia przez uderzenie w przeszkody terenowe
-zwiększenie bezpieczeństwa ludzi mogących znaleźć się w sąsiedztwie wirnika
-większa wydajność, a co za tym idzie mniejsze wymiary wirnika fenestron
-mniejsze drgania i hałas niż w wirniku klasycznym
-łatwiejsze sterowanie śmigłowcem w osi pionowej (większa zwrotność)
Są też i wady:
-większa masa
-większy opór powietrza na grubym stateczniku pionowym
Kadłub jest bardzo szeroki(ponad 2 metry) co pozwoliło umieścić w nim cztery fotele w tylnym rzędzie.
Wentylator ogonowy 10-cio łopatkowy z niesymetrycznym rozmieszczeniem łopatek powoduje zmniejszenie hałasu podczas lotu. EC-130 jest dostosowany do lotów turystycznych nad parkami narodowymi gdzie wymagania co do hałasu są szczególnie restrykcyjne. W USA jest używany do lotów turystycznych nad Wielkim Kanionem.
Kabina siedmioosobowa jest bardzo elegancka z doskonałą widocznością i fotelami pochłaniającymi energię w przypadku awaryjnego lądowania.
Proszę zwrócić uwagę na duży odstęp między fotelami przednimi a tylnymi i płaską łatwą w utrzymaniu porządku podłogę.
Miejsce pracy pilota ergonomiczne, dzięki wyposażeniu w cyfrowe wyświetlacze danych pulpit z przyrządami pokładowymi jest stosunkowo mały i nie zasłania pasażerom widoczności do przodu.
A teraz bebechy...
...oglądane dzięki uprzejmości Pana pilota i bardzo łatwo zdejmowalnym pokrywom Eurocoptera.
Silnik to francuski turbinowy
Turbomeca Ariel 2B stosowany w wielu śmigłowcach Świata od Sikorskiego do Kamowa. Moc startowa
847 KM, zużycie paliwa przy prędkości przelotowej 175 kg/godzinę.
Przekładnia główna redukująca obroty turbiny do ok. 390 obr/min wirnika głównego i zapewniająca napęd fenestronu i pomocniczych generatorów.
Wlew paliwa czyli nafty lotniczej.
Pilot pokazuje maleńki akumulator umieszczony we wnętrzu belki ogonowej.
EC-130 zachwyca nowoczesnością i przemyślanymi rozwiązaniami. Jest cichy i bezpieczny. Pasuje przez to do BOCHEŃSKIGO NOWOCZESNEGO LĄDOWISKA.