Eurocopter EC-130 "pod lupą"

EUROCOPTER EC-130 B4

uploaded_img/wan1.JPG

Nr rejstr.: SP-WAN
Rok produkcji: 2005
Nalot: 562 godziny
Helikopter można było podziwiać na otwarciu bocheńskiego lądowiska przy szpitalu dzięki uprzejmości firmy Helikoptery Wanicki z Krakowa.

Maszyna jest wystawiona na sprzedaż za 1.890.000 Euro netto( źródło strona internetowa firmy www.helikoptery.wanicki.pl)

uploaded_img/wan2.JPG

EC 130 zabiera na pokład pilota, 6 pasażerów oraz bagaże. Jest jednym z najmocniejszych obecnie produkowanych śmigłowców jednosilnikowych. Niezwykle przestronna i szeroko przeszklona kabina zapewnia fenomenalną widoczność. Sterowanie silnika odbywa się z użyciem systemu FADEC, co powoduje odciążenie uwagi pilota od jednostki napędowej.

uploaded_img/wan21.JPG

Maksymalna masa startowa to 2427 kg, długość 10,69 metra, a średnica trójłopatowego wirnika wynosi 10,69 metra.

uploaded_img/wan22.JPG

Cechą charakterystyczną śmigłowców Eurocoptera jest wentylator ogonowy czyli Fenestron

Zaletami wirnika są:
-zminimalizowanie podatności na uszkodzenia przez uderzenie w przeszkody terenowe
-zwiększenie bezpieczeństwa ludzi mogących znaleźć się w sąsiedztwie wirnika
-większa wydajność, a co za tym idzie mniejsze wymiary wirnika fenestron
-mniejsze drgania i hałas niż w wirniku klasycznym
-łatwiejsze sterowanie śmigłowcem w osi pionowej (większa zwrotność)

Są też i wady:
-większa masa
-większy opór powietrza na grubym stateczniku pionowym

uploaded_img/wan23.JPG

Kadłub jest bardzo szeroki(ponad 2 metry) co pozwoliło umieścić w nim cztery fotele w tylnym rzędzie.

uploaded_img/wan3.JPG

Wentylator ogonowy 10-cio łopatkowy z niesymetrycznym rozmieszczeniem łopatek powoduje zmniejszenie hałasu podczas lotu. EC-130 jest dostosowany do lotów turystycznych nad parkami narodowymi gdzie wymagania co do hałasu są szczególnie restrykcyjne. W USA jest używany do lotów turystycznych nad Wielkim Kanionem.

uploaded_img/wan31.JPG
uploaded_img/wan4.JPG

Kabina siedmioosobowa jest bardzo elegancka z doskonałą widocznością i fotelami pochłaniającymi energię w przypadku awaryjnego lądowania.

uploaded_img/wan41.JPG

Proszę zwrócić uwagę na duży odstęp między fotelami przednimi a tylnymi i płaską łatwą w utrzymaniu porządku podłogę.

uploaded_img/wan42.JPG

Miejsce pracy pilota ergonomiczne, dzięki wyposażeniu w cyfrowe wyświetlacze danych pulpit z przyrządami pokładowymi jest stosunkowo mały i nie zasłania pasażerom widoczności do przodu.

uploaded_img/wan43.JPGuploaded_img/wan5.JPG


A teraz bebechy...
...oglądane dzięki uprzejmości Pana pilota i bardzo łatwo zdejmowalnym pokrywom Eurocoptera.



uploaded_img/wan6.JPG

Silnik to francuski turbinowy Turbomeca Ariel 2B stosowany w wielu śmigłowcach Świata od Sikorskiego do Kamowa. Moc startowa 847 KM, zużycie paliwa przy prędkości przelotowej 175 kg/godzinę.

uploaded_img/wan61.JPG

Przekładnia główna redukująca obroty turbiny do ok. 390 obr/min wirnika głównego i zapewniająca napęd fenestronu i pomocniczych generatorów.

uploaded_img/wan62.JPG

Wlew paliwa czyli nafty lotniczej.

uploaded_img/wan63.JPG

Pilot pokazuje maleńki akumulator umieszczony we wnętrzu belki ogonowej.

uploaded_img/wan7.JPG

EC-130 zachwyca nowoczesnością i przemyślanymi rozwiązaniami. Jest cichy i bezpieczny. Pasuje przez to do BOCHEŃSKIGO NOWOCZESNEGO LĄDOWISKA.