Silnik lotniczy
PRATT & WHITNEY R-1830 Twin Wasp
Amerykański silnik czternastocylindrowy w układzie podwójnej gwiazdy chłodzony powietrzem.
Pojemność silnika
1830 cali sześciennych czyli około 29,98 litrów.
Moc
1200 koni mechanicznych niezależna od wysokości lotu dzięki zastosowaniu turbosprężarki, chłodnicy powietrza (intercoller) i sprężarki odśrodkowej , będącej integralną częścią silnika.
Waga silnika około
660 kg.
Srednica zewnętrzna
1224 mm.
Dzięki zwartej budowie, małej średnicy, wysokiej jakości i niezawodności wykorzystywany w wielu konstrukcjach lotniczych takich jak:
Bristol Beaufort
Bloch MB.176
Commonwealth CA-12 Boomerang
CAC Woomera
Burnelli CBY-3
Consolidated B-24 Liberator
Consolidated PBY Catalina
Consolidated PB2Y Coronado
Consolidated PB4Y Privateer
Curtiss P-36 Hawk
Douglas C-47 Skytrain
Douglas DB-7 (wczesne wersje)
Douglas TBD Devastator
FFVS J22
Grumman F4F Wildcat
Lioré et Olivier LeO 453
Martin Maryland
Republic P-43 Lancer
Saab 18
Short Sunderland MK V
Seversky P-35
VL Myrsky
Vultee P-66 Vanguard
Z przodu silnika, pod elegancką obudową znajduje sie planetarny reduktor obrotów napędzający śmigło. Wokół obudowy widzimy pierścieniową osłonę prowadzącą przewody zapłonowe od dwóch magneto do świec poszczególnych cylindrów.Każdy cylinder posiada dwie świece zapłonowe.
Świeca zapłonowa z odkręconym przewodem zapłonowym. Producent świec Champion.
Głowica cylindra , z lewej wylot spalin z prawej rura dolotowa stopień sprężania 6.7:1.
Lewa strona silnika . W skrzynce napędów urządzeń pomocniczych umieszczona została sprężarka odśrodkowa dostarczająca do cylindrów mieszankę paliwowo -powietrzną sporządzoną przez gaźnik przykręcony na wierzchu skrzynki.
Widok od tyłu silnika. Widoczny brak rozrusznika(powyżej) i prądnicy(poniżej), z lewej pompa paliwa, po prawej oleju.
Od góry zamontowany został gaźnik.
Dolnossący gaźnik firmy
Bendix-Stromberg wyposażony w automatyczny układ sterowania składem mieszanki, ogranicznik obrotów. Zasilany był powietrzem z turbosprężarki schłodzonym w chłodnicy, zaś później ciśnienie mieszanki podnoszone było w odśrodkowej sprężarce mechanicznej.
R-1830 na Bocheńszczyźnie?
W sierpniu 1944 roku w Woli Nieszkowskiej rozbił się B-24J Liberator wyposażony w cztery takie silniki. Poniżej na zdjęciach tłok z silnika Liberatora Zbigniewa Szostaka znaleziony przeze mnie w Woli Nieszkowskiej. Co stało się z pozostałymi częściami rozbitego samolotu? Podobno jeden silnik do tej pory tkwi głęboko w ziemi...