W Katowice Airport...
Piaggio P-180 Avanti
Nowoczesna włoska konstrukcja służąca do przewozu dwóch chorych na noszach plus obsługa. Prezentowany egzemplarz Polska zakupiła w 2007 roku.
Samolot dzięki bardzo opływowej sylwetce, podporządkowanej opływowi laminarnemu strug powietrza ma rewelacyjne osiągi: prędkość przelotowa to aż 724 km/h, pułap 12500 metrów, zasięg do 2795 km.
Przednie płaty nie są sterowe. Mają za zadanie wytworzyć siłę nośną i są wyposażone w klapy. Opływ laminarny powoduje, że szyby kokpitu nie posiadają wycieraczek.
Silniki to 2 x P& W Canada PT6-66 o mocy 634 kW każdy.
Cechą szczególnie przydatną do transportu chorych jest ciśnieniowa kabina , która może utrzymać we wnętrzu ciśnienie atmosferyczne do wysokości lotu 7300 metrów.
... i w Bochnia Heliport.
Odlot do bazy w Balicach
Eurocoptera EC-135 , który przywiózł do bocheńskiego szpitala rannego w wypadku.
Przygotowania przedstartowe Dowódcy , a zarazem pilota. Zwraca uwagę nowoczesny Glass Cockpit.
Płaska podłoga, wygodne nosze, masa skomplikowanych urządzeń medycznych na których kompletnie się nie znam . Powoduje, że ten śmigłowiec jest niewątpliwie "super karetką pogotowia".
Opływowy kadłub ma poniżej i powyżej zamontowane noże do cięcia przewodów energetycznych w przypadku kolizji z takowymi.
Miejsce pracy lekarza i sam lekarz we własnej osobie.
Ratownik medyczny kontroluje rozruch silników i sprawdza płatowiec przed startem.
I taki miły gest, pozdrowienia dla widzów!