Bernina Express - lato 2014
Bernina jest jedyną linią kolei
RhB(
Kolej Retycka), która dosłownie prowadzi przez Alpy. Jest to jednocześnie linia kontrastów. Wyjeżdżając z zielonych włoskich dolin okolicy Tirano, przez nagie skały i śniegi, pośród wielu widocznych z okien lodowców ponownie zjeżdżamy do zielonych dolin , ale już w bogatym i słynnym szwajcarskim St.Moritz. Jest to najwyżej położona kolej adhezyjna Europy, wspaniałe dzieło techniki, wpisane do światowego dziedzictwa
UNESCO.
Jest to wąskotorowa linia(rozstaw szyn 100 cm) od powstania w 1905 roku całkowicie zelektryfikowana. Napięcie zasilania 1000 V prądu stałego. Podjazdy i spadki na linii dochodzą do 70 promili czyli na długości jednego kilometra pociąg pokonuje 70 metrów wysokości. Tę ponad 60 kilometrową trasę pociąg pokonuje w czasie ponad dwóch godzin.
Wagon
ABe4/4 o nazwie własnej Brusio wyprodukowany w 1988 roku, układzie osi Bo'Bo', mocy 1016 KW i prędkości maksymalnej 65km/h. Zabiera 28 pasażerów.
Stacja kolejowa w Tirano. Pociąg do St. Moritz składa się z dwóch elektrycznych wagonów motorowych i panoramicznych wagonów pasażerskich 1 i 2 klasy.
Przed Brusio skład dokonuje efektownego zwrotu o 360 stopni z szybkim naborem wysokości na spiralnym wiadukcie kolejowym. Został zbudowany na wysokości 717 metrów npm. ma długość 116 metrów spadek 70 promili, a promień łuku wynosi 70 metrów.
Linia jest jednotorowa, stąd częste są mijanki. Tu spotykamy nowoczesny trójczłonowy zespół trakcyjny
ABe8/12 "Allegra"
Za oknem zrobiło się, mimo lata, bardzo zimno! Stacja
Alp Grum położona na wysokości 2091 metrów npm.
A za panoramicznym, nawiasem mówiąc bardzo czystym(cały pociąg jest czyściutki i pachnący)oknem rozpościera się widok na przełęcz Bernina z jeziorem
Lago Bianco Widoczny masyw
Piz Palu 3905 metrów npm.
Filmik z przejazdu:
Kliknij!
Najwyższy punkt trasy stacja
Ospizio Bernina położona na wysokości 2253 m.npm.
Widoczne dzwony peronowe, które w Szwajcarii sygnalizują zbliżanie się pociągu.
Czekamy na pociąg z przeciwnego kierunku, a nasza Pani konduktor gawędzi z maszynistą.
Jeszcze raz Lago Bianco, proszę zwrócić uwagę na widoczną trasę kolejową biegnącą brzegiem jeziora. Na tej wysokości wybudowano małą zaporę z hydroelektrownią.
Stacja kolejowa w St. Moritz(1775 mnpm).
Spalinowa lokomotywa manewrowa w St. Moritz. Stacja kolejowa ma dwa trakcyjne systemy zasilania: prąd stały 1000V i zmienny 11000V.
Wagony pasażerskie są bardzo przestronne. Panoramiczne okno posiada zdalnie sterowaną roletę . Do dyspozycji czterech pasażerów jest spory stolik, a wszystko to w 2-ej klasie!Za oknem kolejna mijanka.
Za oknem kolejny mostek i widoczne zadaszenie przeciwlawinowe. Tym razem ciągnie nas nowoczesna "Allegra" , a raczej wyhamowuje!
Podróż koleją Bernina to niesamowite przeżycie i wielka przygoda. Ponad dwie godziny widoków przez okno tak niesamowitych , że pamięta się je do końca życia. Polecam wszystkim!