Agusta- Bell 212, kokpit

Agusta - Bell 212 - kokpit

Austriacki śmigłowiec wyprodukowany we Włoszech na licencji amerykańskiego UH-1N Twin Huey

uploaded_img/uh1.JPG

Numer seryjny:5600
Numer burtowy: 5D-HD
Rok produkcji: czerwiec 1980 rok
Przynależność: Austriacka 1.Sta/FIR 3

Austria zakupiła 26 egzemplarzy tego modelu.


uploaded_img/uh2.JPG

Ta ikona śmigłowców amerykańskich, kojarzona z wojną w Wietnamie jak widzimy ma się dobrze. Kabina była projektowana w latach sześćdziesiątych ale do tej pory jest wzorem funkcjonalności z zachowaniem bardzo dobrej widoczności z kabiny nawet w fazie rozpędzania.

uploaded_img/uh3.JPG

Miejsce dowódcy jest z prawej strony (odwrotnie niż w maszynach radzieckich.)

uploaded_img/uh31.JPG

Z lewej strony każdego fotela znajduje się dźwignia sterowania skoku ogólnego wirnika i mocy. Na zakończeniu której umieszczono wiele przycisków m. in. sterowanie reflektorami, przycisk rozrusznika, przełącznik ręcznej regulacji obrotów turbiny i zwalniania blokady biegu jałowego silnika.



uploaded_img/uh32.JPG

Przyrządy I pilota: centralnie umieszczono sztuczny horyzont, po lewej prędkościomierz z zaznaczonym maksem równym 130 węzłów (234 km/h).
Między pedałami sterowania kierunkowego widoczny czerwony pedał mechanicznego zwalniania haka zewnętrznego.

uploaded_img/uh4.JPG

Miejsce II pilota.


uploaded_img/uh41.JPG

Panel między fotelami zajmują pulpity urządzeń radiowych oraz elementy sterowania instalacja paliwową(zużycie paliwa-360 l/h), hydrauliczną i silnikami(w odróżnieniu od bazowego UH-1 śmigłowiec dysponuje dwoma silnikami)

uploaded_img/uh42.JPG

Sufit nad głową II pilota.

uploaded_img/uh5.JPG

Górny panel zawierający wyłączniki i bezpieczniki samoczynne sterowania instalacją elektryczną , oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym oraz urządzeniami dodatkowymi.

uploaded_img/uh6.JPG

Śmigłowce typu UH-1 Iroquois (Irokez, Huey) znajdują się w nieprzerwanym użyciu od 1959 roku. Były to pierwsze maszyny na Świecie wyposażone w turbinowy napęd umieszczony za przekładnią główną. Irokez zrewolucjonizował dotychczasowe poglądy na temat wykorzystania śmigłowców tak do celów wojskowych jak i cywilnych oraz przyczynił się do powstania lotnictwa sił lądowych . W USA mówi się, że tym , czym dla armii amerykańskiej był w czasie II wojny św. Willis Jeep , tym od lat 60-tych jest śmigłowiec UH-1.